Home Soera Soera 1 – Al-Fatihah – De Opening – الفاتحة

Soera 1 – Al-Fatihah – De Opening – الفاتحة

29788
32
NODIG ANDEREN OOK UIT OM DE KORAN TE LEZEN EN VERDIEN HASANAAT:

bismillah-ir-rahman-ir-rahim

In de naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle.  1

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ2

Alle Lof zij Allah, de Heer van de wereldbewoners,

الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ3

de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle,

مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ4

de heerser op de Dag des Oordeels.

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ5

U dienen wij en U vragen wij om hulp.

اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ6

Leid ons naar het juiste pad,

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ7

Het pad van degenen aan wie U genade geschonken hebt, op wie geen toorn rust en die niet dwalen.

32 REACTIES

  1. Hi,
    Hier ben ik zo blij mee! Mijn roots zijn Braziliaans, en ik heb een Nederlandse, gereformeerde opvoeding gehad, en op dit moment zit ik niet aan 1 religie of overtuiging vast en lees ik uit allerlei verschillende geschriften en boeken en gebruik daaruit wat ik kan en waarvan ik denk dat mijn omgeving ook indirect iets aan heeft. Dit is voor mij de eerste kennismaking met de Koran, en het is fijn, mooi en heel belangrijk dat deze site bestaat: dank jullie wel voor de tijd en aandacht die hierin gestopt is!

    • Je valt in herhaling. Ook geen idee wat dit betekend. Niet echt handig als je dit plaatst op een site waarmee je wilt dat ook Nederlanders de koran gaan lezen.

  2. Geweldig om dit zo te lezen, meestal wil ik nog voor het slapen gaan nog even lezenz zonder het licht aan te doen. Dus nu lees ik het via mijn ijn tablet. Bedankt

    • Tip: schaf je een e-reader aan. Werkt met digitale inkt die dus geen licht uitstraalt en krijg je dus geen hoofdpijn of vermoeidheid van. Daarboven op zitten er ingebouwde lampjes in die je volgens helderheid kunt aanzetten langs de zijkant om in het donker te lezen. Deze zijn zo geplaatst dat ze niet in de ogen schijnen en zorgen er dus voor dat je niet wakker blijft en snel in slaap valt na het lezen.

  3. hoi ik ben half nederlands half indonesia heb ook fam in indonesia allemaal moslim
    ik zelf ben gedoopt in de naam jezus.maar heb in de tussentijd heel veel gelezen in de bijbel
    ik ben dus achter gekomen dat jezus gewoon geen god is maar een profeet en dat het gewoon niet klopt jezus is geen god!!!!!!
    heb zelf gelezen dat jezus met het bidden knielde dus nu lees ik de koran in nederlands
    spreek me veel meer aan de koran en wat ik lees is wel waar in de koran denk zelf om moslim te worden maar ben ik dan slecht als mens omdat ik van geloof veranderd.niet dat ik ooit bij de kerk bent geweest ja een paar x voel er niks bij nooit wat met het geloof gedaan.nu is me zoontje in 2011 overleden op een leeftijd vn 2 en half jaar ben toen na de pastoor gegaan met de vraag waarom neemt jezus mij kind hij kon me daar geen antwoord opgeven.heb fam in indonesia wonen deze zijn moslim heb de zelfde vraag gesteld hun zijden er is er maar 1 die geeft en neemt en dat is allah nu dat ik de koran leest wel in nederlands kom ik er steeds meer achter dat het beter bij me past voel er meer bij nu is de vraag ben ik slecht als ik me bekeerd als moslim

    • Het is nooit slecht om naar het ware geloof, de Islam te gaan. Je kunt je ook de vraag stellen: wat is er goed aan om tot de Islam te bekeren of is het slecht om Christen te blijven? Er zijn vele ouderen bekeerd naar het ware geloof zelfs mensen op hun sterfbed. Wanneer jij er kaar voor bent, is het goed om datgene te doen wat jou hart zegt. Allah leid wie Hij wil. Op het moment dat jij je bekeerd, worden al jou zonden vergeven door Allah hoe zwaar de zonden ook zijn. Het leven begint opnieuw bij de shahada. Laat je leiden door Allah.
      Moge Allah jou Zijn Leiding geven. Ameen.

    • Het is een hartverwarmende daad als jij tot de islam bekeerd. Het is GEEN slechte zet, het is juist een hele goede stap om zich te bekeren tot moslim. Zeker omdat jij je hier beter bij voelt. Het is mooi dat jij al wat voelt en nog niet bekeerd bent. Dit betekent zeker iets!
      Als je als moslim je zelf bekeerd tot een christelijke, is dit niet acceptabel. Andersom is het een hele goede zet. Allah zal heel blij zijn.

      Als je iets wilt weten, laat het ons weten!

    • Dat is helemaal niet slecht! Je mag altijd van het christendom of het jodendom naar islam bekeren. Ze hebben dezelfde God/Allah en de islam is het nieuwste en laatste geloof. Het is het laatste en afmakende deel om het maar zo te zeggen. Maar van de islam naar bijv het christendom is niet zo'n goed idee omdat nogmaals islam een vervolg is van het christendom.

  4. Ik heb de afgelopen weekend ''De Edele Koran'' gekocht.
    Het is voor mij nog wennen,
    zeker ben ik van plan om de moeite te doen om het te kunnen vatten.
    Dank je wel altans dat deze site bestaat.

    Groet met vrede aan u,
    Robert Van Echelpoel

  5. Het zou nog fijner zijn moest iedere vers aangeduid worden op het moment dat de recitator dit reciteert. Op deze manier kun je in harmonie met de audio en tekst verder lezen.

  6. Hans Mesman
    Het begin van de bijbel gaat over de eerste mensen adam en eva
    zij hadden kinderen–en die zagen ook een stad met mensen?
    HOEZO DE EERSTE MENSEN?

  7. Heel erg bedankt voor het maken van deze site. Ik heb meerdere bezocht maar dit is wel het meest handigste en leuke manier om te leren. Moge Allah u zegenen.

  8. Ik ga er nu aan beginnen. Ben al jaren ermee bezig, doe al jaren ramadan, eet vrijwel alleen halal. Maar heb wel een vriend en heel eerlijk, ben ik ook bang voor het dragen van een hoofddoek. Ik heb een leidinggevende functie en op werk weet ik zeker dat het niet geaccepteerd zal worden, laat staan mijn familie. Door deze twee dingen twijfel ik heel erg of ik dan wel ook echt geloof?! Ik weet zeker dat ik er helemaal voor wil gaan en eigenlijk leef ik grotendeels al als moslima. Maar als Nederlandse die ervoor kiest om moslima te worden, heb ik in mijn hoofd dat daar dan ook het minimaliseren van contact met mijn vriend hoort ( maar dit is niet echt een probleem ) en het dragen van een hoofddoek. Pfff wie kan me een tip geven over het bekeren. Moet ik wachten met bekeren tot ik klaar ben voor de hoofddoek ( voelt anders een beetje nep, heb veel respect voor mensen die een hoofddoek dragen ) of toch bekeren en vanuit het gaan naar de moskee ( doe ik nu alleen met ramadan, maar wil ik als ik bekeerd ben wekelijks doen) me zelf erin laten groeien? Bidden is trouwens ook wel lastig voor me in het Arabisch helemaal. Wassingen ken ik wel. Please help me out!

    • Bismi Allah Alrahman Alrahmeen
      Beste Nadia, het geloof komt vanuit jouw hart, het dragen van een hoofddoek is persoonlijke daad, en zoals jij zegt is het belangrijk dat je je er goed bij voelt. Door het dragen van een hoofddoek wordt je geen moslim, geloven is een gevoel en daar na handelen. Vindt de antwoorden in de Koran, er is een achtergrond of reden voor de aanwijzingen over het wel of niet doen van zaken. Dus onderzoek het “waarom”. Als je de reden weet en begrijpt kan je voelen of het voor jou wel of niet goed voelt en kan je voorjezelf en jouw geloof en Allah rechtvaardigen om wel of geen hoofddoek te dragen. Onderzoek en voel zelf, je bent mensen geen verantwoording schuldig, het is jouw gevoel en jouw geloof. Om te bidden in het Arabisch kan je Alhamdu’ Allah alle nodige informatie op internet vinden met de tekst en uitspraak, oefenen en herhalen dan weet je het uit je hoofd :) ik wens je liefde voor jouw geloof en veel wijsheid, als je persoonlijk wilt praten begrijp ik dat dat vindt ik zelf ook beter dan hier tekst tikken, laat maar weten, warme groet, Moon

  9. Ik ben geen moslim maar vind het heel goed dat deze site is gemaakt.
    In nederland zien we steeds vaker dat politici onzin praten over de Islam.
    Mensen kunnen nu zelf zelf lezen waar islam voor staat.

    Ik heb alleen nog wel een vraag: Zit er veel verscheel tussen de koran in het arabisch en de vertaling naar het Nederlands?

  10. bissmilah hie ragmani rahim

    ik heb een christelijke vriendin die geen varken eet en ook niet drinkt , en ze kopen altijd vlees van een moslimse slager , en wij samen praten over beiden geloven, alleen ik heb twee vragen hoor je in het christendom geen varken te eten of wel??

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here