Soera Info:
Soera Al-Baqarah is de langste Soera van de Heilige Koran. Het heeft 286 verzen die verdeeld zijn in 40 secties en het werd geopenbaard in Medina. Deze soera behandelt een aantal kwesties die verband houden met overtuigingen, geschiedenis, wet en moraal.
Laden...
Logisch dat het in Nederland vaak slecht gaat tussen moslims en niet moslims. Ik heb deze Soera volledig doorgelezen en wat me vooral als niet gelovige bij blijft is dat ik een pijnlijke straf zal ondergaan en Allah me eigenlijk liever kwijt dan rijk is. Dit terwijl ik best wel een goed, verdraagzaam en respectvol man ben. Ik heb respect voor elke individu en elke godsdienst. Ik behandel anderen zoals ik zelf behandeld wil worden. Ik probeer bruggen te bouwen tussen moslims en niet moslims maar als jullie moslims over mij denken wat hier beschreven staat dan vrees ik een beetje voor de toekomst. Interpreteer ik de zaken die hier bechreven staan verkeerd of wensen jullie mij allemaal een pijnlijke straf? Mijn excuus als dit niet echt als bruggenbouwend overkomt maar ik ben eigenlijk een beetje ontdaan.
Beste Pieter,
Verdraagzaamheid is een goede karaktereigenschap en in de koran worden de gelovigen erop gewezen te allen tijde verdraagzaam te zijn en de medemens goed te behandelen ongeacht geloof, ras of geslacht. Je geeft aan dat je dit doet door tijd te investeren in het bij elkaar brengen van mensen. Ik denk dat dit door ieder weldenkend mens dient te worden gewaardeerd en wil je ten eerste aansporen om hier vooral mee door te gaan aangezien we dit soort mensen nodig hebben om onze maatschappij te behoeden voor onheil. Ten tweede wil ik mijn complimenten uitspreken voor de tijd die je hebt genomen om deze soera helemaal uit te lezen. Het is de langste soera van de koran en het zijn niet de minste onderwerpen die de revue passeren. In deze soera wordt inderdaad gesproken over mensen die niet in de koran geloven en wat hen te wachten staat in het eeuwige leven. Geen enkel mens heeft echter het recht om een ander individu te veroordelen, omdat wij mensen niet over alle kennis beschikken. Allah is de alwetende en alleen Hij kan en zal oordelen. De conclusie dat het niet goed zal komen tussen de moslims en niet-moslims vind ik dan ook misplaatst en heb zelf de ijdele hoop dat we met elkaar de hier geldende spelregels alom blijven respecteren opdat we in harmonie met elkaar kunnen blijven leven. De bagage die we naar het volgende leven zullen meenemen bestaat alleen uit de goede en slechte daden die we in dit leven hebben verricht. Op de dag des oordeels zullen deze daden tegen elkaar worden afgewogen en Allah zal beslissen hoe het verloop invulling zal worden gegeven.
Beste Pieter,
Allereerst wil ik je bedanken voor je werk als bruggenbouwer. Ik ben zelf een Belgische die jaren bruggen gebouwd heeft voor ik me bekeerde. Ik begrijp hoe deze tekst soms moet overkomen. Ik weet niet of je jezelf als atheist of andersgelovig (christelijk, joods) beschouwd. Als je jezelf beschouwd als christen of jood moet je ook gelezen hebben dat Ibrahiem (Abraham) en isa (jezus) al ware gelovigen waren. Je hebt dan ook gelezen dat joden en christenen niets te vrezen hebben indien zij vasthouden aan de originele boodschap van God. Namelijk dat god 1 is. Mensen die dit geloven hebben dus volgens deze soera niets te vrezen. Als er over ongelovigen gesproken wordt gaat dat over veel goden aanbidders of mensen die ronduit het bestaan van god ontkennen. Ik ken persoonlijk heel veel mensen die zichzelf ongelovig noemen maar volgens mij diep gelovig zijn. Ik geloof dit over hen omdat ik kijk naar hun daden en niet hun woorden. Mensen die zich uit eigen beweging houden aan vrijgevigheid, naastenliefde en uit eigen beweging weghouden van wreedheid en onrechtvaardigheid hebben volgens mij een gevoelsmatige band met god die niet gebaseerd is op wat ze in een boek gelezen hebben maar op oeroude instincten en gevoelens die hen desondanks in contact stellen met god. Hoe vaak heb ik al een atheist zich met het hoofd naar de hemel zien wenden en god aanroepen. Te vaak om te tellen. Als ik al kan zien aan iemand die zichzelf ongelovig noemt dat hij desondanks god in zich voelt roeren beeld je dan eens in wat God kan zien die je hart kent, die elke intentie kent voor je hem zelf kent, als ik zou geloven dat mensen zoals jij door God naar de hel worden gestuurd had ik me nooit bekeerd. God weet wat wij niet weten. Hij weet beter als jij en ik wie waarlijk gelovig is en op basis daarvan zal hij oordelen. Ik wens je veel succes en dank je om de tijd te nemen om je te informeren en door te vragen.
oke dankjewel je weet dat we moslim zijn
As salamoe Akhaikum ik ben ook moslims Allhamdullah
De hedendaagse Christenen geloven in de trinity(God, zoon en heilige geest). Dit staat gelijk aan geloven in afgoderij. En heeft deze bevolking, volgens het woord van Allah, zeker heel wat te vrezen(surah Maryam vers 35-40).
De Joden al zeker. Hieronder de verzen met verduidelijking:
2:37
2:140
3:181
5:18
Er zijn er nog een tal andere.
Hetgeen dat jij hebt gelezen en geïnterpreteerd daar heeft Allah swt het over de Christenen die in der tijd niet geloofden dat Jezus werd vermoord zoals in het oud testament staat. Ghospel of John chapter 16.
“I have many things to say to you, but you cannot bear them now. However when de spirit of truth(Muhammad) has come. He we’ll guide you into all truth. He will nog speak on his own authority(via Djibriel). But whatever he hears, he will speak…”
En Joden( bani Israiel) diegene die Mousa volgde als hun profeet.
Tot slot is het belangrijk om te weten, als je de Koran 100% wilt begrijpen, dat je de Arabische taal machtig moet zijn. Zo spreek Allah swt indd over de ongelovigen in de Koran. Maar wie zijn dat. Allah spreekt over de “Kafiroen”. Letterlijk vertaalt is dit “ongelovige”. Maar in het Arabisch verklaart betekent dit diegene die de boodschap heeft ontvangen, en die deze heeft verworpen/ontkent heeft. Zoals de quraysh. Verder zal Allah swt iedereen op een andere manier veroordelen.
وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ يَهۡدِي مَن يَشَآءُۗ وَمَا 2:272:
deze app is en goed app ik wind het en goeden app
het is leerzaam
de beste app voor quran masshalla ik ben zelf 12
Ja het is in de Koran maar ik kan geen Arabisch lezen maar ik kan well de Koran geschreven in het letters well lezen en deze app is de beste voor mij en jullie insha Allah
Geachte heer Pieter,
Wat mooi dat u de moeite neemt om als niet moslim deze Surat te lezen. Wij kunnen (en mogen) niet oordelen over wie de genade van Allah zal ontvangen. Wij mogen ook niets verkeerds denken over u of u veroordelen. De Koran is gegeven aan iedereen op de wereld. Direct aan het begin van de Surat zegt Allah dat dit boek velen tot leiding zal zijn (gelovig en ongelovig) en velen zal misleiden omdat ze met de verkeerde houding het boek openslaan (gelovig en ongelovig). Dus wat we uit de Koran halen heeft te maken met onze eigen inzet, de bereidheid om te reflecteren en het Boek (diepgaander) te bestuderen.
Mocht u de Engelse taal machtig zijn dan kan ik u twee uitstekende tips geven: https://www.youtube.com/watch?v=ifllgTA2pmY – In deze lezing vertelt Jeffrey Lang, wiskundige en voormalige atheïst over zijn bekering. Een aanrader!
En als u deze Surat nog verder wilt bestuderen raad ik u deze serie aan. http://livestream.com/bayyinahtv in deze serie gaat er werkelijk een hele nieuwe wereld open (er wordt van deze serie overigens ook Inshaa Allah een samenvatting gemaakt in het Nederlands).
Verder kunt u altijd overwegen om een keer met iemand mee te gaan naar de moskee als u meer informatie wilt.
Allah is de Schepper van alles, ook alle mensen. Dat geloven wij als moslims. Allah heeft vele mensen gezegend met het vermogen om liefdevol te zijn, compassie te hebben voor de medemens en zorgzaam te zijn voor de wereld. Zowel gelovigen als niet gelovigen. Het enige verschil tussen een gelovige en niet gelovige is dat een gelovige (als het goed is), het goede doet omwille van Allah en daarmee hoopt dat Allah hem in het leven hierna een mooie plek zal schenken in het paradijs. Zij sparen als het ware de beloningen op voor het leven hierna. Een niet gelovige krijgt vaak al hier de beloning zoals erkenning, status, roem, etc.
Maar nogmaals, Allah bepaalt uiteindelijk wat er gebeuren zal in het leven hierna. En Hij is de Meest Rechtvaardige. Moge Allah u leiden.
assalam wa alaikom wa rahmatoe alahi wa barakatom.
Mashaalah dat u dat weet.
wa3laikom salam warahmatoe allahi wa barakatom
Beste Pieter,
God de Almachtige beveelt ons aan om nietgelovigen/nietmoslims die net als jou zijn(bruggenbouwer,vreedzaam) vriendelijk/zachtmledig te behandelen want wij zijn mensen.
Wij geloven in het bestaan van de hel en het paradijs maar daarover gaat Allah. Hij zal oordelen volgens de waarheid. Het is niet aan ons om te zeggen bij wijze van spreken “Jan gaat naar de hel, Ahmed naar het paradijs”. Dat is verboden. Want alleen de Schepper oordeelt.
“Logisch dat het in Nederland vaak slecht gaat tussen moslims en niet moslims. Ik heb deze Soera volledig doorgelezen en wat me vooral als niet gelovige bij blijft is dat ik een pijnlijke straf zal ondergaan en Allah me eigenlijk liever kwijt dan rijk is. Dit terwijl ik best wel een goed, verdraagzaam en respectvol man ben. Ik heb respect voor elke individu en elke godsdienst. Ik behandel anderen zoals ik zelf behandeld wil worden. Ik probeer bruggen te bouwen tussen moslims en niet moslims maar als jullie moslims over mij denken wat hier beschreven staat dan vrees ik een beetje voor de toekomst. Interpreteer ik de zaken die hier bechreven staan verkeerd of wensen jullie mij allemaal een pijnlijke straf? Mijn excuus als dit niet echt als bruggenbouwend overkomt maar ik ben eigenlijk een beetje ontdaan”
Wij moslims hopen voor iedereen dat hij/zij terechtkomt in het paradijs. Hiervoor hoef je overigens niet per se moslim voor te zijn, zolang je maar het vrijgevige, goedhartige leven lijdt zoals dat ongeveer zo’n beetje in de koran staat.
Beste peter
Als je goed hebt gelezen zijn wij niet de genen die over jou iets te zeggen hebben allah beslist het (iedereen is een individu)je vraagt je toch wel is af Waarom ben ik hier wat hoe waarom de mensen leven zonder te denken geld macht en dan????ik kan 100000 dingen opnoemen wat de wetenschap de dag vandaag nog steeds niet weten.maar goed jou de keuze om wel of niet te geloven.mijn mening is vind een fout in de Koran om niet te geloven?
Er zijn geen fouten
Ede sallahedime jou yout ube videos te gek en er zijn geen fouten in de koran
je hebt gelijk
Stel je voor je loopt op een donkere weg in de nacht zonder verlichting.
Aan het einde van de weg zijn er gaten waar in je kan vallen.
Als je loopt en je valt erin dan ben je niet gewaarschuwt. Maar stel er was een bord die aangaf dat de weg eindigt en er zijn gaten.
Dan zou dat je redding zijn geweest en dan zou het een gunst zijn dat je bent gewaarschuwd.
Mvg je medelander.
Zeg je eerlijk deze heeft me geraakt
Krachtig antwoord
beste Pieter,
helft van wat je interpreteert klopt zoals je het leest ,ongelovige worden eenmaal gestraft.
het feit dat je bruggen probeert te verbinden met gelovige en niet gelovige is een schoon voorbeeld; Allah kiest wie gelovig is en wie niet; wie dwaalt en wie niet.
Jou karakter en je karakter eigenschappen is wat Allah het liefst ziet maar je geloof in1 god en je twijfels in het bestaan ervan zijn de reden dat jij nogaltijd afdwaalt in het pad van ongeloof.
Dit wilt niet zeggen dat moslims jou ten strijden moeten gaan vanwege ongeloof , tijd van de onwetendheid is al voorbij. (1000 -2000 jaar geleden mocht je geen moslim zijn of je kon vermoord worden) dit allemaal vanwege handel van de ongeloof. (vraag je eens af hoeveel vermogen er ging alleen van 300 verschillende afgoden en hun tradities enz…
islam is totaal anders , armen worden rijker en de rijken delen met de armen. ( waar zie je dit nog terugkomen)
Tijd van geloof en vrede is nu.
Het zijn de duivel aanbidders die nu alles vervalsen en uitwijzen naar de moslims voor verdere verval.
de rijken worden rijken en de armen worden armer. open je ogen pieter jij staat kort bij god; anders had je niet het geduld dit te lezen en te begrijpen, geloof mij dat je een grote beloning zal krijgen door het lezen van deze verzen alleen al.
wie weet wordt jij als ongelovige gepardoneerd van allah , gewoon door het feit dat jij tijd maakte om deze verzen te lezen & je goede karakter eigenschappen , liefdadigheid.
de mensheid was oorspronkelijk 1 gemeenschap totdat Allah ons de aarde als beproeving stuurde
Moge Allah mij vergeven als ik ergens verkeerd was. .
Wat een mooie reactie tebarkAllah
Een mooie reactie.
Aangezien ongeloof, dat een vreselijke zonde is, een belediging voor het gehele universum is en haar als waardeloos en zinloos bestempelt, een verloochening en een miskenning van al het geschapene dat de bewijzen voor de eenheid van Allah toont, en een vorm van minachting is ten aanzien van alle manifestaties van Goddelijke namen, behoort het tot de zuivere wijsheden wanneer Allah de Rechtvaardige, UIT NAAM VAN HET GEHELE UNIVERSUM, alle vormen van bestaan en alle Goddelijke namen de ongelovigen hevig aanklaagt, hen vreselijk bedreigt, en het is een vorm van zuivere gerechtigheid wanneer hij hen daarvoor eeuwig bestraft.
als ongelovig en mushrik wordt je niet vergeven want shirk is de enige zonde die niet wordt vergeven na je dood,uit barmhartigheid
Beste Pieter
Ik zou graag jou email willen hebben en je adviseren om deze surah te kunnen begrijpen hebben we een boek. De naam van deze boek is (De tefsier van ibn kètier deel 1) Daar ga je veel bij leren het is de betekenis van de surah die je helemaal hebt uitgelezen.
ja man je hebt helemaal gelijk ik zelf ook een moslim ik snap je helemaal.
er komen heel veel mensen bij
Graag wil ik, met Allah s (swt) wil en goedvinden, op Pieter zijn stelling ingaan:
Geloof en ongeloof, welke overtuigende geloofslijn zit daar eigenlijk tussen of juiste helemaal niet ? Eenieder beseft ooit, dat er een houvast zal zijn aan iets Almachtigs dat hem of haar door en dit aardse leven begeleidt in het denken, doen, geloven, mss. zelfs het niet of zeer weinig geloven, maar toch….
Pieter gaat in de Koran de moeilijke en meest uitbreidde soera, de Surah Baqara, lezen en daar wil ik hem alvast voor bedanken. Zijn interesse dit te doen, komt dus ergens vandaan… en dat is al een brug. Allah (swt) is hierin al de Alwetende.
Daarnaast is Pieter al een bruggenbouwer en dat siert hem enorm, vooral blijven doen want daar kunnen we nog veel meer van gebruiken om onderling respect en overtuiging te waarborgen. Daar begint het al enigszins…
Behandel elkaar in en met respect, laat de andere(n) in het geloof geloven zonder een oordeel naar de ander uit te spreken. Degenen die niet geloven, doen dit uit de een of andere reden in ons aardse leven, al zegt deze soera daar inderdaad iets over.
Wanneer er over ongelovigen gesproken wordt gaat dat over veel of weinig -goden- aanbidders zoals die er duizenden jaren geleden ook waren of mensen die ronduit het bestaan van God ontkennen of wat dies meer zij. Dat Allah (swt) daarover in de openbaring in deze soera Baqara daarover iets zegt, is goed gelezen. Het is Allah (swt)die de mensen schiep, gelovend, iets gelovend en niet gelovend en wij mensen kunnen en mogen daarover geen oordeel hebben. Brug of bruggen bouwen is een goede daad, vergeet dit niet te blijven doen.
Bestudeer deze Koran (buiten enkel deze soera 2) eens verder dan alleen deze soera en U gaat er mogelijk anders tegenaan kijken. Laat u inspireren en wellicht dat u in de toekomst er toch anders tegen aankijkt. Deze soera
Het geloof is wat ALLAH (swt) u in zijn openbaring meegeeft in het leven en ik hoop dan echt dat u een pad vindt waarin er meer mogelijk is, het pad van de minder naar meer gelovige, het uiteindelijke rechte Pad….. en U als bruggebouwer heeft daarop al een voet gezet. De moslim heeft als gelovige 5 zuilen te doorlopen en dat is nogal wat. Insha Allah lukt dat. Laten we verdraagzaamheid koesteren.
En wat MB hieronder schrijft vind ik een zeer mooie afsluitende zin namelijk :
En Hij is de Meest Rechtvaardige. Moge Allah (swt) u daarin leiden. Allah (SWT) oordeelt, niet wij mensen.
hoe kan je zoveel typen?
Letterlijk, betekent het woord ‘islam’ ‘onderwerping’ of ‘overgave’ en betekent het woord ‘moslim,’ ‘degene die zich heeft onderworpen (of overgegeven).’ Het woord ‘islam’ is afgeleid van de stam ‘seleme’ wat in het Arabisch‘vrede’ betekent. In religieus opzicht, wordt een moslim dus gedefinieerd als iemand die zich in het diepste vertrouwen heeft onderworpen (of overgegeven) aan Allah en als gevolg daarvan vrede met zichzelf en met zijn of haar sociale en natuurlijke omgeving heeft (bereikt).
Deze definitie komt overeen met hoe wij het universum waarnemen. Bedenk hoe iedere entiteit in het universum bepaalde natuurwetten volgt. De aarde volgt altijd dezelfde weg die Allah voor haar bepaald heeft. Op een bepaalde manier, heeft de aarde zich aan Allah onderworpen. Bedenk hoe bijen voortdurend honing maken en spinnen voortdurend hun webben weven. Door in overeenstemming met de van tevoren voor hen bepaalde geaardheid te leven, hebben de bij en spin zich ook onderworpen aan Allah. Op die manier zouden we dus de aarde en de bij moslim kunnen noemen. Eigenlijk kan iedereen die zich aan Allah onderworpen heeft, als moslim beschouwd worden.
De islam een nieuwe religie?
De islam is geen nieuwe religie. De Koran, het heilige boek van de islam, vertelt ons dat de waarheden die het bevat in essentie dezelfde zijn als die Allah door de eeuwen heen aan de mensheid heeft geopenbaard. Zo is de islam, voor een op de vijf mensen in de wereld, zowel een religie als een manier van leven, die uit vier fundamentele en elkaar aanvullende aspecten bestaat.
Wij wensen jou jullie geen pijnlijke straf wij nodige jullie uit na de islam u leest en ziet wat hier staat in de Koran niks daarvan is een leugen of ooit veranderd ik zou jou adviseren kijk om je heen en vraag je af waar gaat deze wereld heen en over als wij alle zo leefden volgens de geloof en ons voorgeschreven staat zouden we mindere problemen in de maatschappij hebben lees goed wat er allemaal in staat vreemdgaan behulpzaam goed zijn voor de ander het is allen dat de mens die niet gelooft in onze schepper een bestraffing te wachten staat en vrees jij meer voor de maatschappij dan voor uw heer vraag je dat af
Dag Pieter
Ik begrijp je reactie volkomen. De vertaling van de koran is niet echt uitnodigend en niet helemaal correct. Bv. wordt Takwa vertaald als zijnde Godsvrees terwijl het Godsbewustzijn betekend. Daarnaast wordt Kafir vertaald alszijnde “ongelovige,” terwijl het “bedekken of toedekken” van informatie of boodschap betekend. Volgens mij wordt hier bedoeld dat één ieder het recht heeft om te geloven wat ie wil, maar niet het recht heeft om informatie te verdoezelen. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. Groeten.
Yes
hoi pieter de islam is het echt de beste
Beste Pieter, ik antwoord uw vraag kort samengevat. Geen moslim wenst iemand een pijnlijke straf. Daarom proberen we juist met non-moslims over islam te praten. Wij haten hun niet. We proberen juist hun te helpen om hun te redden van de straf van Allah (saw)
Slm mo3alaikoum,
Zoveel mooie antwoorden hebben ik reeds gelezen.
Even ook mijn mening over geloof en ongeloof. Ik probeer het kort en bondig uit te leggen.
Ma sha Allah, dat jij je tijd hebt genomen om deze soerah te lezen. Moge Allah swt jou leiden naar het goede.
Er wordt in de Koran voor elke gelovige het Paradijs beloofd. Degene die in de éenheid van Allah swt (God) gelooft krijgt al een “vliegticketje” naar de Hemel. Is een belofte. Is ons recht als gelovige. En in Allah swt geloven is God zijn recht. Indien Hij swt ons iets aanbeveelt dat is Zijn recht gezien Hij ons geschapen heeft.
Moslims die de vraag krijgen. Waarom ga ik niet naar de hemel als ongelovige in jullie geloof?
In eerste instantie: God weet dat het beste.
2de instantie. Als de mens niet in de eenheid van God gelooft, maar zich druk maakt over ZIJN geschapen Hemel / Hel (hiernamaals) of de bestraffingen/beloningen, niet gelooft dat Hij swt alle schepsels heeft gemaakt die de mens kan voelen, ruiken, zien,…en niet gelooft dat Hij swt ons als mens heeft geschapen. Dan stopt het daar al.
Dat is ongeloof…dus moet de mens zich ook niet druk maken over het hiernamaals (de beloningen, hemel/bestraffingen, hel).
Ongelovigen wordt ook aanzien als iemand die afgodsbeelden (polytheïsme) aanbid, duivelaanbidders/vuuraanbidders, atheïsten,…
Indien de mens wel in de eenheid van God gelooft en zijn schepping. Dan hebben wij de Koran als leidraad gekregen vol wijsheden om te volgen en de sunnah van onze laatste profeet Mohamed vzmh.
Wat maakt een moslim een moslim? Geloven dat er geen andere God is dan God (Allah) zelf en dat Mohamed saw zijn boodschapper (profeet) is.
Maar ook…
Geloven in de éenheid van God, in zijn Engelen, zijn Boeken, zijn Profeten, het lot, dag des oordeels (hiernamaals).
met alle respect. jij jou leven jij jou geloof ik ik mij geloof . Jij zal niet aanbidden wat wij aanbidden en wij zullen niet aanbidden wat jij aanbidt jij jou geloof ik ik mij geloof
Maar je zal.zien je zal smeken om terug te gaan naar de wereld om als nog weer Allah aan te bidden maar dan is het te laat
Hoi Pieter
In deze Wereld worden wij als moslims opgedragen door onze schepper om goed te zijn jegens alle schepselen, hieronder vallen zelfs dieren, insecten. Wij Moslims geloven in Allah en Zijn laatste boodschapper en zijn wet is onze wil.
In soera Albaqara en in de rest van de Koran waar over bestraffing wordt gesproken, refereert dit naar de Dag des Oordeels waar Allah als enigste over de gehele Schepping zal oordelen waaronder wij mensen.
Daar waar je je zult verdiepen in het karakter van onze Profeet vzmh zul je lezen dat hij (Allah middels onze Profeet) ons opdraagt om ons op de beste manier te gedragen tegenover niet moslims.
Dat er moslims zijn die zich misdragen heeft niks met de Islam te maken.
Zoals een persoon ooit zei.
Alle lof en dank aan Allah dat ik de Islam eerder heb leren kennen dan de Moslims.
Verder wil ik jou bedanken voor jou werk als bruggenbouwer en vindt ik het heel mooi om te lezen dat je soera albaqara hebt gelezen. Hopelijk zul je je nog meer verdiepen en zul je oom hele mooie zaken tegen komen die jou blik op de Islam en de moslim verlicht.
Ik wens u veel kennis en wijsheid toe.
wij als moslims wens we niemand pijn het zijn allah de woorden ook naar moslims toe dus ,neem het niet persolijk op , het is god de woorden naar al mens ook in zijn ander boeken komen zulke woorden op. hel en pardijs in al zijn boeken komen strafen naar vooren dus voor al blijven brugen bouwen bne j al aardig op weg
Beste Pieter, waarom maak je u eigen druk over een straf die u niet toekomt ? Je zegt het zelf je geloofd niet in de Islam. Dan hoef je uw eigen er ook niet zo druk over te maken, want u geloofd niet dus wat kan het u nu wat uitmaken wat voor regels of straffen er instaan ( In een Boek waarin u niet geloofd). U gaat zich toch ook niet druk maken dat u 130km/h op NL snelweg rijdt, terwijl de maximale toegelaten snelheid in BE maar 120km/h is. Daar zit toch ook geen logica in Belgisch wet boek is voor in Belgie en Nederlandse voor in Nederland. Wel geloof is ook zo Islam is voor wie er in geloofd en dat zijn die straffen en beloningen ook. Ik denk dat elk geloof zo werkt. Verder zal u daar nooit in zien staan dat wij een bepaalde slechte denk wijze of manieren tegenover een ongelovige zouden moeten utiliseren op neutrale grond. Wij worden er juist op aangekeken om juist open en lief met (ALLE)mensen om te gaan zo dat zij kunnen zien waarvoor de Islam staat. Een nu even inzoomen op waar het vaak mis loopt tussen ons “Moslims” en “Niet-Moslims” namelijk het verdraaien van woorden en veranderen van interpretaties! Ik veronderstel dat geen enkele moslim ooit naar u is gekomen en u uit gebreid is komen vertellen wat een ongelovige toekomt volgens de Islam van bestraffing en om daarna tegen u tegen zeggen dat hij/zij u dit toewenst. Of wel soms ? Nu heb je wel al de gedachten in u hoofd gevormd dat dat wel zo is door bestraffing te gaan lezen die geen betrekkingen tot u hebben of uw dagelijks leven heeft, want nogmaals u geloofd er niet in. Dus zou het u ook helemaal niet moeten deren. Wel vind ik spijtig dat u onze regels als gedachten van “Moslims” tegen over u beschouwd. Want dat zou niet mogen. Nooit hebben regels de gedachten van mensen gevormd. Alleen verwachtingen. Dat doet ons normale wetboek ook. Bv. Als je steelt kan je verwachten dat hij/zij bestraft wordt. Gebeurd dit niet kan de eerste mening al gevormd worden over onze verwachting. Dat de wetboek niet werkt. Maar dit kan ook dat als je het wetboek goed opvolgt en je pech hebt en voor een fout te zwaar bestraft wordt. Dan kan je dezelfde gedachten vormen zoals bij de eerste situatie terwijl hier juist het tegenovergestelde gebeurd. Wat ik wil zeggen is dat verwachtingen de basis van je mening kunnen zijn maar nooit kunnen vormen! Dat gebeurd door interactie en gebeurtenissen. Dus geloof mij niemand denkt zo over u wat moslims over u denken zal altijd gebaseerd zijn op hoe jullie met elkaar omgaan en elkaar kennen. Want dat is het grooste probleem tussen “MOSLIMS” en “NIET MOSLIMS” dat ze elkaar niet kennen. Dat ze langs beide kanten de andere kant over 1 kam scheren zonder elkaar echt te leren hebben kennen. Dit door dat 1 “moslim” door een slechte interactie me “niet moslim” en slechte mening vormt en deze deelt binnen zijn gemeenschap en anders om het zelfde. Zoals jij er nu voor zou kunnen kiezen om tegen mensen in u omgeving te gaan zeggen van die moslims zijn gek kijk want heb dit en dat gelezen of hey eigenlijk denken of menen ze het helemaal niet zo slecht want anders zou niemand de moeite doen om met mij te praten of het tegendeel te bewijzen ! Snapje beetje wat ik bedoel Pieter? Dit is ons boek wij volgen dit om het Paradijs te bereiken en hier het beste en ultieme leven te leven volgens ons mee te bereiken. Dus die straffen zijn voor elk individu die in de Islam geloofd. Dus elke moslim geloofd dat een ongelovige bestraft zal worden. Maar dat betekent niet ze het je gunnen of zitten af te wachten tot die tijd aanbreekt. Hoop dat ik je wat heb kunnen helpen met “onze” mening over “jullie”.
Mashaalah u heeft veel geschreven.En ik ben er ook mee eens u moet toch niet zorgen maken over die straffen Pieter.U gelooft niet in ons boek de ( Koran) DUS U HOEFT HELEMAAL GEEN ZORGEN TE MAKEN!!!!!!Oei en sorry als ik zo hoofdletters heb gebruikt .Ik schreeuwde niet hoor ik zei het gewoon perongeluk . ik hoop dat je het een beete snapt Pieter!…..
Heel simpel, wordt moslim die uw plicht, bv. Gebed, gift, fasting. En dagelijks dankbaar zijn en om vergiffenis vragen en je hoeft het niet te vrezen. Maakt niet uit hoe goed je bent als mens, zolang je niet gelooft in god ben je er niets mee. Want door god heb jij de gave goed te zijn, je verstand te gebruiken, te eten, drinken, slapen, dag en nacht te hebben om verschil te weten tussen werk en slaap. Heel het universum. Is het dan zoveel gevraagd God dankbaar te zijn op een dagelijkse basis? Je bent je ouders dankbaar voor je opvoeding. Dat is niets vergeleken met wat god jou gaf. Wees dankbaar, eer Hem met gebed en help minderheden wanneer je kan en toon empathie met ramadan. Al de rest is een plus
Ben je al Moslim geworden? je bericht is van 2016
dat is goed wat je zegt hoor
je hoeft niet ontdaan te zijn
wat er staat over de toekomst van ongelovigen
In het hiernamaals is 100% vergelijkbaar of zelfs het zelfde als wat er in de bijbel en in de Thora staat
Geen enkele moslim wenst je het slechte toe
Moslims hopen dat jij en anderen tot het geloof in God/Allah moge komen en dat je naar het paradijs mag gaan
Als God het wil/in sha Allah
Een mooie korte soera om te lezen is ook soera asr/de tijd die alles samenvat
Pieter.
Je hebt ondertussen veel antwoorden gehad en ik heb ze niet allemaal gelezen. Dus excuses als ik een duplicaat voor je produceert. Maar mijn perspectief als Nederlander. Vaak is ons beeld verkeken over moslims. Ik ben moslim. Maar ik was geen moslim. En als Nederlander zien we moslims vaak gelijk als mensen van een bepaalde afkomst bijvoorbeeld. Het is dus in theorie al knap dat je de tijd nam. Als ongelovige klinkt het hard. Mijn advies is probeer het anders te bekijken. Je zal vast wel meekrijgen hoe de wereld is gevuld met oorlog, onderscheid, vreemdgaan, roddelen. En het word ook aardig gedoogd. Allah is een groot voorstander van correct gedrag, en een groot tegenstander van dit gedrag. Het zijn vaak de kleine gedragingen die zorgen voor een slecht karakter. Eventjes roddelen? Eventjes egoïstisch zijn? Het lijken voor ons kleine dingen, maar het is als een soort toxic basis en Allah trekt hier de lijn
Beste Peter ik bedank je dat je alles hebt gelezen inshallha gaat Allah jou belonen en als je gelooft in God (allha) dan moet je niet denken dat je grote straf krijgt (en goeie dingen hebt gedaan). Dankuwel Peter om te beoordelen dan leren we teminste ook iets over Julie gedacht (andere geloof dankuwel .
Beste Pieter het gaat niet om niet moslims en niet moslims het gaat over hoe je het in de wereld doet en als jij je allerbeste en je bidt 5 keer per dag en jee luisterd naar god Allah eigenlijk dan ga je naar jennah inshallah
M.V.G Saad uit school elhabib.
als je moslim bent gaat alles verwijderd worden en jouw hasaanaat(punten goeie) en jouw seinaad(slechte punten) weg en je krijgt een nieuwe kans ik ben 9 jaar en ik leer ook graag godsdienst alleen over de islam
Hallo
Ben beetje koran aan het proberen te begrijpen en wat het geloof in Allah nou inhoud, ik ben zwaar katholiek opgevoed maar kon mij daar nooit zo in vinden.
Dus nu hier maar de koran lezen want het spreekt me allemaal wel aan.
Wat ik ook wel mooi vind hier is dat hij voor gelezen word dus je kan rustig mee lezen en zo de tekst beter begrijpen denk ik zelf.
Mooie site voor iedereen om eens te lezen en wie weet net als ik heel wat te leren
Wat een mooie reactie <3 Inderdaad een heel mooie site voor iedereen! Ik vind het zo knap dat je de tijd neemt om een andere godsdienst te bestuderen. Al is het maar om één hoofdstuk uit de koran.
Beste admin,
Ik vind het een geweldig boek de Koran. Vooral met het audio aan doorlezen vind ik mooi. Maar ik ben geschrokken wat betreft het lot van de ongelovigen. Wat is de definitie van een ongelovige in de Koran? Wat wordt met de term bedoeld in de Koran? Ik ben joods, een der kinderen van de Isreal dus zoals in de Koran beschreven. Joodse Thora is niet in een 'korte' periode geschreven zoals de Koran, maar over een periode van 3000 jaar. Zo hebben vele Israelite profeten(zoals David, Salomon, Mozes etc..) een bijdragen geleverd aan de Thora. Maar in het joods geloof gaat iemand naar de hel als degene veel onrecht aan andere mensen heeft gedaan. Alle goede/rechtvaardige mensen, joods en niet-joods hebben een goede plaats in de wereld dat komen zal(hiernamaals). Het israëlitische joodse geloof zegt nooit dat als mensen niet in een bepaalde boek of geschrift of boodschap geloven, dat ze dan naar de hel gaan. In het jodendom houdt GOD rekening met alle dingen, de context/omstandigheden waarin iemand een zonde begaat, zoals uit welke cultuur men komt, of onder welke omstandigheden is opgevoed, of wat hij in het verleden heeft meegemaakt. GOD weet precies hoe een zonde voor iemand weegt, en GOD is barmhartig.
Beste Henk,
Met ongelovige wordt bedoelt iemand die kennis beschikt over de islam wat het precies inhoudt zonder vervalsing of zonder leugens eromheen maar diegene gelooft er niet in dan is zo’n iemand simpelweg niet-gelovige/ongelovige. Puur als we naar de feiten kijken dan is dat inderdaad zo. Want stel je voor ik zeg dat zo’n persoon een moslim of mu’min(gelovige) is dan lieg ik over diegene. Hij zou dan zeggen “ho ho, stop daar. Ik geloof niet dat de koran van God komt en dat Mohammed een profeet is”.
Bij ons is iemand een mu’min/gelovige als hij in de volgende zaken gelooft:
1) Allah
2)Engelen
3) profeten(waarvan mohamed vzmh de laatste profeet is)
4) heilige boeken
5) het laatste uur
6) het lot
Iemand is moslim als hij of zij:
1) de getuigenis aflegt ( er is geen god behalve Allah en Mohamed vzmh is zijn profeet)
2)het gebed verricht
3) de zakaat betaalt
4)vasten in de ramadan
5)hajj , op bedevaart gaat als hij of zij in staat is
Als "ongelovige" ben ik mij aan het verdiepen in de Koran, nu het eerste en blijkbaar langste hoofdstuk gelezen.
Altijd ben ik er heilig van overtuigd geweest dat er geen god is maar begin nu toch wel te twijfelen, het zijn zulke mooie teksten en prachtige regels om na te leven.
Kan ik zomaar een Moskee binnen lopen of is er iemand bereid mijn vragen te beantwoorden over wat ik lees?
Bedankt voor het opzetten van deze site, zodat ook wij die dit niet meekrijgen van onze ouders de Koran kunnen lezen en bestuderen!
Groetjes Mitchell Toet
Beste Mitchel Toet,
U kunt ten alle tijden een moskee binnen lopen, ik weet zeker dat de moslims die zoch daar bevinden u met open armen zullen ontvangen en uw vragen zo goed mogelijk zullen proberen te beantwoorden. Knap, dat u zich wilt verdiepen in het islamitische geloof.
Ik wens u veel succes!!
Hi Mitchell,
U kunt zo een moskee binnenlopen. Als u op google zoekt naar gebedstijden dan vind u de tijden waarop de moskee open is in uw stad.
Op http://www.moskeewijzer.nl vindt u het overzicht van moskeeen in Nederland. Op http://www.moskeerondleiding.nl kunt u een gratis rondleiding aanvragen. Daar staat ook de optie overig voor als uw stad er niet tussen staat.
Tot slot raad ik u aan om de koran ook te luisteren in plaats van alleen lezen. Dit kan op youtube maar ook op deze site zelf.
best Mitchell Toet
ik wens je veel succes, hoe komt het dat 600 Nederlanders of Belgen per jaar bekeren!! en hoeveel andersom.
als echte moslim zal je rust vinden in ALLES.
SALAM(BROEDER)
Sorry maar ik snap wel dat jullie t beste met ons voor hebben maar volgens t boek worden we flink gestraft voor t feit dat we anders denken of ander geloof hebben. Waar mensen ook niks aan kunnen doen. Ivm land waar je geboren ben , culture en tijd waarin men in leeft. De teksten klonken echt aanvallend en ben bang dat wanneer iemand dit bestudeerd en t als "waarheid" aanschouwd en volgens 1.5 miljard anderen. En trouwens in de bijbel staat t ook vol van dat soort teksten. Kan me wel voorstellen dat mensen n geloof hebben, maar om de heilige boeken zo letterlijk te nemen lijkt me immoreel. Er staan echt heftige dingen in. Daardoor kwam ik persoonlijk tot de conclusie dat ik niet meer geloof, (en door wetenschap). Kan er niks aan doen. Wat geeft t nou welk geloof iemand heeft (of geen), de 3 grootste religies zijn allemaal de god van Abraham toch? Zolang je maar n goed mens ben. Je heb daar niet perse n boek voor nodig. Laat iedereen gewoon denken wat die wilt..
Beste “Richard Dawkins”,
Zo dacht ik ook vroeger. Zelf ben ik ook wetenschapper, en ik ben tot de conclusie gekomen dat wetenschap geen reden is om niet (of wel) te geloven. Vraag jezelf eens: Waarom is wetenschap voor jou een reden om niet te geloven? Kun je deze vraag goed beantwoorden? Het lijkt er niet op dat leven vanzelf is gekomen en ontwikkeld, hoe laat wetenschap aan jou zien dat dat wel het geval is?
Groet,
Yur
iedereen die in de islam gelooft gaat naar de hemel en dan krijg je wat je wilt van allah en je hebt geen huis maar de mooiste kasteel
groeten
Mohammed
Beste Richard, de bestraffing van het ongeloof is alleen van toepassing bij mensen waar de boodschap is aangekomen. Zij die de boodschap niet hebben ontvangen, worden beproefd op een andere manier.
Iedereen heeft de boodschap gekregen.
Wat mooi!
Bedankt voor deze website, mijn vader is goed bevriend met een Moslim die hem een Quran heeft gegeven.
Ik wil het boek niet beschadigen of vies maken dus ben ik hier gekomen om te lezen.
God heeft zijn bestaan aan mij bewezen door het tonen van een Djin een tijd geleden, en sinds dien ben ik in een zware spirituele tocht geraakt.
Voor mij heeft God altijd bestaan en heb ik dit altijd geweten, maar nu is het onmiskenbaar gemaakt. Ik zou niet langer in staat zijn te twijfelen.
Ik ben nooit naar de kerk of een moskee geweest, en ik heb in alle eerlijkheid de westerse bijbel of joodse bijbel nooit gelezen.
De connectie die ik voel tussen mijzelf en God is een van onvoorwaardelijke liefde, en hij legt mij geen regels op.
Ik ken goed en kwaad vanwege het gevoel in mijn hart, en wijk niet van deze alsof het de principes zijn die mij maken wie ik ben.
Ik ben lange tijd heel erg verdrietig geweest over hoe mensen elkaar behandelen en hoe we dieren behandelen, en in alle eerlijkheid ben ik dat
nu nog steeds. Ik heb deze gehele Surat gelezen, en hier verteld God mij dat ik mij niet verantwoordelijk hoef te voelen, maar hoe kan ik dat niet?
Het is mijn wens dat iedereen zijn ogen opent en terugkeert naar het goede en de liefde. Niet voor mij, maar voor hun.
Nu vrees ik dat ik in deze onenigheid met God zijn woorden een fout kan begaan, maar ik wil mijn liefde voor de mens niet laten varen.
Wat kan ik doen?
Beste Damian,
Ik wil hier een antwoord op geven: Allah is vergevendgezind, Hij weet dat wij fouten maken, en Hij staat bereid om ons te vergeven, als wij maar nederig terugkeren.
Salam aleikum Broeders en zusters,
Deze site is zo handig, je kunt de Koran lezen, maar ook luisteren. Daarnaast geeft het je rust als je het leest. Ik wil me graag bekeren tot de islam, maar M'n moeder en broers zijn erop tegen. Ik wil me bekeren, omdat de islam mij rust geeft en dit is het enige geloof waar ik me thuisvoel. Hebben jullie nog tips voor mij hoe ik m'n moeder kan overtuigen? Zelf ben ik van plan om me te gaan bekeren zodra ik niet meer thuis woon. Dan heeft niemand iets te zeggen, want dan is het m'n eigen keus.
M'a salam
Ik wil heel graag met jou in contact komen omdat ik precies het zelfde doormaak, dat me ouders het niet accepteren.
Je moet op youtube even zoeken naar van hagelslag naar halal, dat is een tv progamma geweest en ik heb daar veel info en dingen uit kunnen weten te halen.
daar zie je ook meiden die bekeerd zijn en sommige moeders accepteren het wel en sommige totaal niet.
beste Muslimah ,
wil je je zo graag bekeren tot de islam praat er serieus over met je moeder en gaat je moet contact opnemen met een moskee en zij zullen het met je bespreken en regelen
beste Muslimah ,
wil je je zo graag bekeren tot de islam praat er serieus over met je moeder
je moet contact opnemen met een moskee zij zullen het met je bespreken en regelen
Hallo,
Ik ben bekend met het fenomeen en troost je.. De door jou omschreven “complicaties” zijn er ook als je volwassen bent.
Vrienden, kennisen en famillie zullen vaak eenzelfde reactie hebben ongeacht je leeftijd.
Hoe je het uiteindelijk aanpakt is geheel aan jou, maar ik kan je wel zeggen hoe ik het doe.
Ik introduceer het beetje bij beetje. Ik laat zo nu en dan een website openstaan, een boek “slingeren” en vraag geregeld “zit hier varkensvlees in?”.
Maar ik zou er in geen geval ruzie over maken of verhitte discussies aangaan. Soms is het beter om je schouders op te halen en OK te zeggen.
Beste moslims,
Ik ben atheist en zal dit altijd blijven. Niet omdat ik close-minded ben, maar omdat ik de afgelopen 4 jaar intensief religies heb bestudeerd en de argumenten tegen elkaar heb afgewogen. Als ik moet branden in de hel omdat ik rationeel ingesteld ben, then so be it. Een dergelijke God is geen aanbidding waard.
En wanneer ik een Soera lees als deze, kan ik alleen maar zeggen dat ik begrijp waarom Jihadisten bestaan. Zinnen als "Allah is de vijand van de ongelovigen" en "Allah houdt van geen enkele ongelovige zondaar" hebben desastreuze gevolgen. Daarnaast zijn ongelovigen vervloekt en zullen ze branden in de hel voor de eeuwigheid en er zal geen weg terug zijn. En dan kun je wel zeggen dat er andere verzen zijn die stellen dat moslims goed moeten omgaan met ongelovigen, maar begrijp je dan niet dat zinnen als deze de menselijke psyche zodanig beïnvloeden dat dit bijna betekenisloos wordt? Snap je niet dat dit vijandigheid opwekt? Als God de vijand is van ongelovigen, dan is het met redelijkheid te stellen dat jij als moslim dat ook zou moeten zijn.
Dit wilde ik kwijt, want net als Pieter wil ook ik bruggen bouwen. Maar als je in een God gelooft die ongelovigen vervloekt, heb ik mijn twijfels erbij dat een moslim ditzelfde zou kunnen doen.
Groet,
Boudewijn
Beste Boudewijn,
De verschillende religies vier jaar intensief bestuderen getuigt van een zekere interesse. Het is echter wel jammer dat het antwoord al bekend was alvorens je aan de studie bent gestart. Je geef immers aan dat je een atheïst bent en altijd zal blijven (ik ben ervan overtuigd dat je het niet zeker kunt weten, want het kan namelijk zomaar zijn dat Allah heeft bepaald dat je op een dag anders zal besluiten). Dit impliceert dat ongeacht het eindresultaat er uiteindelijk toch niets zal veranderen aan hoe jij in het leven staat. Ik heb dan ook de indruk dat je (nog) niet echt zoekende was naar de waarheid maar meer bezig bent geweest met het vinden van argumenten die jouw overtuiging zouden kunnen verstreken om de verschillende religies in het verdomde hokje te kunnen plaatsen.
Ondanks de aanname dat je argumenten hebt kunnen vinden die de islam een negatieve bijsmaak zouden kunnen geven, wil ik je melden dat je ook ongelijk zou kunnen hebben. Door rationaal te denken is het namelijk ook mogelijk om tot een onjuist besluit te komen. Dit had echter voorkomen kunnen worden door de welbekende logica toe te passen (logisch redeneren) maar om goede analyse uit te voeren, dien je wel eerste de literatuur goed te bestuderen en ik kan je vertellen dat een tijdsspanne van vier jaar niet voldoende is. Voor het uitvoeren van een gedegen analyse dien je namelijk ten eerst de Arabisch taal machtig te zijn. Vervolgens heb je volgens schattingen 20 tot 30 jaar nodig om de verschillende disciplines binnen de islam goed te kunnen bestuderen. De koran zegt niet voor niets in Soera 31, vers 27 dat de woorden van Allah onuitputtelijk zijn.
Rationeel denken is goed maar degenen die pretenderen rationeel te denken kunnen ook door de mand vallen. Allah zegt namelijk in Soera 29, vers 65 het volgende: “En als zij op schepen varen, dan roepen zij Allah aan. Hem zuiver aanbiddend, Maar zodra Hij hen dan heeft gered en aan land heeft gebracht, kennen zij deelgenoten aan Allah toe”. Het komt erop neer dat iedereen als moslim (Fitrah – reine verbintenis met de schepper) wordt geboren, alleen is het bij velen bedekt met wereldse aangelegenheden en begeerten. Daarnaast speelt de opvoeding en omgeving natuurlijk ook een belangrijke rol. Een ramp of ernstige ziekte kan de natuurlijke aanleg, het geloof in God, echter weer bloot leggen. Maar meestal raakt het aangeboren godsbesef weer bedekt door begeerten als de ramp of ziekte voorbij is.
Jij hebt gelezen dat God de vijand is van de ongelovigen. Als we dit in de juiste context plaatsen (logisch redeneren) dan kunnen we God toch niets anders dan gelijk geven? Degenen die hem alleen aanroepen wanneer hen het uitkomt (ramp, ziekte) zijn toch hypocriet? Dan zouden we het toch ook logisch moeten vinden wanneer Hij hen als vijanden/hypocrieten ziet. God heeft ons gemaakt tot wie we zijn en tegelijkertijd heeft hij ons bevolen Hem te gehoorzamen. Dit laatste wordt echter door weinigen opgevolgd en het is niet meer dan logisch dat er ook gestraft/beloond dient te worden om gehoorzaamheid te kunnen afdwingen. De normen en waarden binnen ons democratische rechtsstaat hebben ons toch doen aannemen dat dit een eerlijk omgangsvorm is?
Een tweede denkfout is de bewering dat moslims dientengevolge ook vijanden van de ongelovigen moeten/zullen zijn. Een dergelijke bewering doet mij vermoeden dat je de teksten niet goed hebt begrepen of dat je niet genoeg tijd hebt genomen om de literatuur goed te bestuderen opdat je de context en het geheel goed zou kunnen overzien. Het is namelijk de schepper die de mensheid heeft bevolen om zijn geboden en verboden op te volgen. De moslims vormen een deel van de groep mensen die wel in Hem geloven, terwijl het andere deel in iets anders gelooft of dat helemaal niet doet. Zoals je ongetwijfeld weet, schrijft de wet bijvoorbeeld voor dat we de parkeerschijf dienen te gebruiken bij de blauwe zone. Ben jij dan een vijand van jouw buurman wanneer hij deze een keer is vergeten en vervolgens door de passeerden parkeerwacht wordt bekeurd of zou je eerder medelijden met hem hebben ondanks dat de opgelegde boete terecht is? Een moslim met de juiste intenties zou zijn buurman erop wijzen dat de boete dient te worden betaald en wel binnen de bekendgemaakte betalingstermijn. De juiste intenties reiken zelfs zover dat de buurman, ongeachte geloof, ras, etc., dient te worden geholpen wanneer de buurman de boete niet op tijd zou kunnen betalen om te voorkomen dat hij nog meer ellende krijgt met een eventuele verhoging van de boete.
Degene die beweert dat moslims vijanden van ongelovigen zijn, dient de overleveringen van de profeet (v.z.m.h.) goed te bestuderen waarna men tot de ontdekking zal komen dat de profeet (v.z.m.h) ons niet alleen heeft geleerd de medemens met respect behandelende maar al zijn schepselen, dus ook de dieren en planten. Het respect voor de dieren ging zelfs zover dat hij een keer tijdens een oorlog de duizenden soldaten, die op weg waren naar een slagveld, had bevolen de weg te verlaten om vervolgens een halve kilometer om te lopen. Hij zag namelijk in de verte dat een hond met haar puppy’s de weg was opgelopen en wilde dat het gezelschap niet gestoord zou worden.
In Soera 51, vers 56 zegt Allah: “Ik heb de mensen en de djinn slechts geschapen om Mij te dienen/aanbidden”. Dit houdt in dat de mensen en de djinn (demonen – ook een schepsel van Allah) alleen zijn geschapen om Allah te aanbidden. Met aanbidden wordt hier meer bedoeld dan alleen het nakomen en verrichten van de 5 zuilen. Eten, werken, sporten, slapen en ontspannen is ook een vorm van aanbidding zolang je dit maar op een geoorloofde manier doet. Daarnaast is naastenliefde ook een vorm van aanbidding waar Allah heel erg van houdt en iemand die zich bezig houdt met bruggen bouwen tussen individuen of groepen zal ook op de liefde van Allah kunnen rekenen, omdat Hij een voorstander is van harmonie. Allah heeft ons dus niet bevolen om zijn geboden op te volgen en de verboden te vermijden zodat Hij er beter van wordt maar juiste vanwege het feit dat wij er beter van zullen worden en dit is precies wat hij ons in Soera 51, vers 57 duidelijk heeft gemaakt. Ik zou zeggen geloof in Allah, want je hebt niets te verliezen, je kunt alleen maar winnen!
SbhAllah, tebarkAllah alik. Heel knap hoe je dit hebt verwoord.
inderdaad maar dan gaat de mens dus bepalen wie gelovig is en wie niet. ben ik gelovig, omdat ik zeg dat ik gelovig ben? Nee, ben jij ongelovig, omdat jij zegt dat jij ongelovig bent? nee. dat is juist het punt en inderdaad eenvoudige zielen zullen eenvoudig denken en komen niet verder dan die zinnen die daar staan en gaan zelf mensen beoordelen als gelovig en ongelovig en dat is niet hun werk. Het laatste oordeel is aan God.
de mens wordt zwaar beproefd, ook zij die deze zinnen verkeerd interpreteren en vervolgens op Zijn stoel gaan zitten en oordelen over wie gelovig is en wie niet en wie zondaar is en wie niet. Tenslotte is er maar één die alles van ons weet, weet wat ons beweegt en weet wat wij wel en niet geloven en daarom is Hij de enige die kán oordelen
Geliefde broeders en zusters van het andere geloof,
ik ben een christen die voor het eerst de koran leest om beter te begrijpen waar het bij de islam om draait.
Nu snap ik echter een vers niet: In vers 62 staat: Waarlijk, degenen die geloven, de joden, de christenen en de Sabiërs, wie (van hen) in Allah en de Laatste Dag gelooft en goede daden verricht; voor hen ligt hun beloning bij hun Heer en zij zullen vrees noch treurnis kennen.
Ligt het aan mij of staat hier letterlijk dat je niet per se moslim hoeft te zijn om beloond te worden? Hier worden de Joden, Christenen en Sabiërs op een lijn gesteld met betrekking tot het Laatste Oordeel en de enige voorwaarde lijkt te zijn een geloof in Allah (God), een geloof in het Laatste Oordeel en het doen van goede daden.
Waarschijnlijk interpreteer ik de tekst op een verkeerde manier, maar dit is wat ik er in lees, het zou heel interessant zijn om een uitleg te krijgen van iemand die de tekst kent.
En dan heb ik nog een vraag die hier geheel los van staat, maar die mij wel interesseert: klopt het dat voor moslims de vrijdag de heilige dag is? Op vrijdag wordt toch het vrijdaggebed gebeden? Waarom is de vrijdag de heilige dag geworden in plaats van de sabbat?
Ik hoop dat ik met mijn nieuwsgierigheid niet beledigend overkom, ik ben zeer onwetend op het gebied van de islam en probeer daar nu verandering in te brengen.
Vrede gewenst,
Josja
Dag Josja, Ik ga een poging doen je vraag te beantwoorden. Islam is een arabisch woord wat dient vertaald te worden om het denk ik beter te begrijpen. Hetzelfde geldt voor de termen moslim en mo’min. Het zijn geen losse “namen”
Islam betekent onderwerping / overgave
Moslim betekent degene die zich onderwerpt of heeft onderworpen
Mo’min betekent iemand die gelooft.
Als een christen/sabier/jood zich onderworpen heeft aan Allah, aan 1 Almachtige, dan is hij per definitie moslim. Alle profeten hebben die boodschap verkondigt, om te onderwerpen aan 1 Allah, het gebed te onderhouden, en aalmoezen te geven. En misschien is het tijdperk ook belangrijk, iemand die de ware Jezus, Isa (vrede op hem)of Mozes, Musa (vrede op hem) heeft gevolgd, is per Arabische definitie moslim, iemand die zich heeft onderworpen aan 1. Overigens wordt in Surah 5 vers 3, gezegd dat de religie in Islam/onderwerping is geperfectioneerd.
Vrijdag is misschien de heilige dag geworden, om anders te zijn dan de joden en de christenen, te distantieren van hen die niet wilden mee gaan .
En Allah, de Geprezen, de Verheven, weet beter in alle zaken.
Beste Josja,
Hiermee wordt de joden en christenen bedoeld voor de komst van de laatste profeet Mohamed. Deze hebben zich allen onderwerpt aan de wil van God zoals serferaz eerder heeft uitgelegd. Maar voor de dag van vandaag, is dit niet van toepassing. Hiervoor dien je te getuigen dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden buiten Allah, en dat Mohamed zijn boodschapper is. Hopelijk is dit antwoord verhelderend voor u.
14e ayaat is er een foutje gemaakt hij zegt daar iets tussen
Salaam ou3alaikoum,
Je had mij erop geattendeerd dat 14e aya van soera 2 een foutje bevat. Ik heb deze nagelezen en heb geen fout kunnen constateren. Kan je svp duidelijk maken wat je precies bedoelt?
Jazak Allahu khairan
Tussen Kaloe en ina ma a kum zegt afasy nog iets tussen, je luisteren tik op die ayaat
Dat is geen foutje maar behoort tot de regels die gelden voor het reciteren van de koran. Wanneer het niet mogelijks om de hele aya in 1 adem te reciteren, dien je een paar woorden te herhalen om vervolgens verder te gaan. Je mag pas een pauze inlassen als complete aya gereciteerd is!
Wa3alaikoum Salaam,
Zal mij eerst voorstellen, ben christelijk opgevoed, sta open voor alle religies, omdat God ze met een reden over de wereld heeft verspreid en ik zie ze als belangrijke beproevingen voor de mens. Een uitdaging om met elkaar samen te werken ipv met elkaar te vechten over de ‘absolute waarheid’, omdat die niet bestaat namelijk, ‘geloof’ daar draait het om, niet om waarheid. Gezamenlijk kunnen wij zo dicht mogelijk bij die waarheid komen en wat wij geloven dat is belangrijk voor Vaders werk.
Ik weet dat de islam jezus niet als de zoon van god ziet, maar als profeet. Op zich vind ik dat geen enkel probleem, het draait namelijk niet om details. maar ik zie dat de Koran ook erkent dat Jezus geen aardse vader had en dat Maria zwanger werd zonder dat zij contact had met een aardse man. Wie heeft dan dat kind bij haar verwekt ? God zegt haar dat hij haar een kind zal schenken een zoon. Daarmee is God dus de verwekker van Jezus.
Verder ben ik van mening dat wij allemaal kinderen zijn van onze Hemelse Vader.
Hallo Duval,
Zelf ben ik Moslim, die open is religie en cultuur. Voor ons is Jezus/Isa geen zoon van God/Allah of God zelf. In de Koran verteld Allah ons dat hij zelf geen mens is, dat hij geen (voor)ouders heeft en ook geen kinderen heeft.
Voor ons doe je aan afgod als je zoiets gelooft, wat ten strengste verboden is in de Islam (en andere geloven denk ik).
Maar dan vraag je natuurlijk af: HOE is Maria/Meryem dan zwanger geworden.
Nou, stel je voor… als God/Allah dat wil kan Hij toch zo een plant uit een tafel laten groeien. Maar, dat kan toch niet? Zonder zaad, aarde, water en daglicht. Maar wij (gelovigen) weten dat Gods macht/krachten toch eindeloos zijn? Dat Maria zwanger is geworden zonder ontmaagd te worden is zo’n beetje het zelfde als een plant die op een tafel groeit.
Je kan ook de Soera Meryem lezen, om een soort van ander versie van het kerstverhaal te lezen.
Ik wil ook zeggen dat ik het mooi vindt dat jij als iemand die Christelijk is opgevoed andere religies onderzoekt om te kijken wat HUN levensbeschouwing is. En hun te respecteren op hun normen en waarden. Ik zelf denk niet dat er per se een ”absolute waarheid” en ik hoop eigenlijk dat wij mensen daar ook niet op in gaan, want dat kan ernstige gevolgen hebben. Zelf wil ik later ook de ander boeken lezen die God ons (via de profeten) heeft gestuurd.
Ik denk dat dit heel random aan komt, omdat je dit twee jaar geleden hebt geplaats, maar ik hoop dat het je helpt en het (hopelijk) waard is .
ik vind het ceht een goede website bedankt voor het maken. ik vind wel dat Pieter gelijk heeft ook al geloof ik niet in Allah maar in de heer onze god.
Hallo,
Als christen voel ik me totaal niet beledigt door de Koran en vind ik het mooi om op deze manier nog meer te leren.
Wat ik dus opmerk in de eerste en 2de hoofdstuk is dat Allah in mijn ogen deze Zon is en een profeet gelinkt word aan de stand van onze ‘hemel’.. ik kan hier in helemaal mis zijn maar mijn theorie klinkt wel mooi.
Ik heb op een khatolieke school gezeten en heb ook de communie gedaan.
Het ging mijn niet om het geloof want in God geloofde ik niet, ik geloofde altijd in meer, in iemand die op ons neer kijkt, en een energy die mijn gezicht verwarmt als geen wolken zijn.. achteraf ben ik heel spritueel geworden en bezig van mijn gelofte af te komen(bief is al klaar aleen nog naar de kerk gaan) ik deed de communnie meer om het samen zijn.. maar tegenwoordig in mijn generatie (25jaar) praat niemand meer over gelovig zijn en lachen ze je uit als jje er over begint.. of ze roepen dingen waar ze niks van af weten.
Ik kan nu al zeggen dat de bijbel een hels woord is en totaal niks gemeen heeft met de Koran.
Soms voel ik mij een herboren iemand. En ik heb de hele wereld al gezien als ik in naar mijn ziel kijk.
Tegenwoordig praat ik over bewust worden.
Ik bid elke dag tot Allah, maar doe ik daar wel goed aan als ik mijn naam heb getekend in het boek van de duivel?
We gaan het zien en dit is zeker een dikke plus punt!!
Het lot bepaald
Beste Admin,
Moet de eerste zin van vers 255 (Ajaat Al Kursi) niet worden vertaald als “Allah, er is geen God dan Hij” i.p.v. “God, er is geen Allah dan Hij” ?
Beste Hafeez,
We hebben het aangepast, Jazak Allah!
Dit geldt overigens ook voor vers 2 van surah Al Imraan.
P.s.
Ik ben het Arabisch niet machtig, dus doe even een double check.
je hebt gelijk
k
De oude versie was veel mooier
dit zijn de mooiste surah love allah
de surah dat ik de mooiste vind surah imran ik word er zo rustig van als ik stress ben
de surah dat ik de mooiste vind surah imran ik word er zo rustig van als ik stress ben
Bedankt voor dit mooie initiatief!
Bedankt voor dit mooie initiatief!
Salaam Ik Probeer Zoveel Mogelijk Te Begrijpen Over de Quran En Wil Dus Zoveel Mogelijk Reacties Lezen Om Meer Van Jullie Informatie Te Begrijpen💖💝🌸
jullie moeten reciteur al afasy gebruiken hij spreekt het super goed uit en doet het rustig aan ik hou echt van hem door hem heb ik 2hizab bijna 3
wat goed van je en ik ben nog een kind en ik ken al baqara dank je voor deze vraag salam
Ik wil een conclusie trekken, namelijk voor de mensen die van zichzelf vinden dat ze de bruggenbouwers zijn en velen goede daden verrichten, en dat is dat ze zichzelf wel vergissen wie ze eigenlijk zijn. Dit omdat Allah de allewetende is en de ongelovige dwalende noemt. Ik zal een goed voorbeeld hier noemen: dat is wanneer een goed persoon en misschien zelfs een te goed persoon zich te veel inzet voor mensen (wat natuurlijk hartstikke goed is) en hij is ongelovig. Maar wie zegt dat het dezelfde goede persoon als ongelovige over 20 of 30 jaar nog steeds een goede persoon zal zijn?? Misschien wordt hij het helemaal zat van de mensen om zich heen en zal hij op een gegeven moment uit wanhoop aan drugs beginnen en naarmate de tijd een monster worden en zelfs mensen gaan haten. Maar als we nou een gelovige man als voorbeeld nemen die net zo goed is als een mens die ongelovig is, dan is de kans velen malen groter dat hij met de wil van Allah tot zijn dood een goed mens zal blijven, en uiteindelijk tot paradijs binnentreedt als grote beloning van Allah.
echt mooie surah
Asslamoe alykoum zal Allah jullie beloonen met wat jullie goed hebben gedaan an zal Allah jullie zondens vergeeven en Allah waar je ook ben is hij bij je groeten Nour
19
Inshaa allah
Geachte heer Pieter,
Wat mooi dat u de moeite neemt om als niet moslim deze Surat te lezen. Wij kunnen (en mogen) niet oordelen over wie de genade van Allah zal ontvangen. Wij mogen ook niets verkeerds denken over u of u veroordelen. De Koran is gegeven aan iedereen op de wereld. Direct aan het begin van de Surat zegt Allah dat dit boek velen tot leiding zal zijn (gelovig en ongelovig) en velen zal misleiden omdat ze met de verkeerde houding het boek openslaan (gelovig en ongelovig). Dus wat we uit de Koran halen heeft te maken met onze eigen inzet, de bereidheid om te reflecteren en het Boek (diepgaander) te bestuderen.
Mocht u de Engelse taal machtig zijn dan kan ik u twee uitstekende tips geven: https://www.youtube.com/watch?v=ifllgTA2pmY – In deze lezing vertelt Jeffrey Lang, wiskundige en voormalige atheïst over zijn bekering. Een aanrader!
En als u deze Surat nog verder wilt bestuderen raad ik u deze serie aan. http://livestream.com/bayyinahtv in deze serie gaat er werkelijk een hele nieuwe wereld open (er wordt van deze serie overigens ook Inshaa Allah een samenvatting gemaakt in het Nederlands).
Verder kunt u altijd overwegen om een keer met iemand mee te gaan naar de moskee als u meer informatie wilt.
Allah is de Schepper van alles, ook alle mensen. Dat geloven wij als moslims. Allah heeft vele mensen gezegend met het vermogen om liefdevol te zijn, compassie te hebben voor de medemens en zorgzaam te zijn voor de wereld. Zowel gelovigen als niet gelovigen. Het enige verschil tussen een gelovige en niet gelovige is dat een gelovige (als het goed is), het goede doet omwille van Allah en daarmee hoopt dat Allah hem in het leven hierna een mooie plek zal schenken in het paradijs. Zij sparen als het ware de beloningen op voor het leven hierna. Een niet gelovige krijgt vaak al hier de beloning zoals erkenning, status, roem, etc.Beste Pieter,
Verdraagzaamheid is een goede karaktereigenschap en in de koran worden de gelovigen erop gewezen te allen tijde verdraagzaam te zijn en de medemens goed te behandelen ongeacht geloof, ras of geslacht. Je geeft aan dat je dit doet door tijd te investeren in het bij elkaar brengen van mensen. Ik denk dat dit door ieder weldenkend mens dient te worden gewaardeerd en wil je ten eerste aansporen om hier vooral mee door te gaan aangezien we dit soort mensen nodig hebben om onze maatschappij te behoeden voor onheil. Ten tweede wil ik mijn complimenten uitspreken voor de tijd die je hebt genomen om deze soera helemaal uit te lezen. Het is de langste soera van de koran en het zijn niet de minste onderwerpen die de revue passeren. In deze soera wordt inderdaad gesproken over mensen die niet in de koran geloven en wat hen te wachten staat in het eeuwige leven. Geen enkel mens heeft echter het recht om een ander individu te veroordelen, omdat wij mensen niet over alle kennis beschikken. Allah is de alwetende en alleen Hij kan en zal oordelen. De conclusie dat het niet goed zal komen tussen de moslims en niet-moslims vind ik dan ook misplaatst en heb zelf de ijdele hoop dat we met elkaar de hier geldende spelregels alom blijven respecteren opdat we in harmonie met elkaar kunnen blijven leven. De bagage die we naar het volgende leven zullen meenemen bestaat alleen uit de goede en slechte daden die we in dit leven hebben verricht. Op de dag des oordeels zullen deze daden tegen elkaar worden afgewogen en Allah zal beslissen hoe het verloop invulling zal worden gegeven.ste Pieter,
Allereerst wil ik je bedanken voor je werk als bruggenbouwer. Ik ben zelf een Belgische die jaren bruggen gebouwd heeft voor ik me bekeerde. Ik begrijp hoe deze tekst soms moet overkomen. Ik weet niet of je jezelf als atheist of andersgelovig (christelijk, joods) beschouwd. Als je jezelf beschouwd als christen of jood moet je ook gelezen hebben dat Ibrahiem (Abraham) en isa (jezus) al ware gelovigen waren. Je hebt dan ook gelezen dat joden en christenen niets te vrezen hebben indien zij vasthouden aan de originele boodschap van God. Namelijk dat god 1 is. Mensen die dit geloven hebben dus volgens deze soera niets te vrezen. Als er over ongelovigen gesproken wordt gaat dat over veel goden aanbidders of mensen die ronduit het bestaan van god ontkennen. Ik ken persoonlijk heel veel mensen die zichzelf ongelovig noemen maar volgens mij diep gelovig zijn. Ik geloof dit over hen omdat ik kijk naar hun daden en niet hun woorden. Mensen die zich uit eigen beweging houden aan vrijgevigheid, naastenliefde en uit eigen beweging weghouden van wreedheid en onrechtvaardigheid hebben volgens mij een gevoelsmatige band met god die niet gebaseerd is op wat ze in een boek gelezen hebben maar op oeroude instincten en gevoelens die hen desondanks in contact stellen met god. Hoe vaak heb ik al een atheist zich met het hoofd naar de hemel zien wenden en god aanroepen. Te vaak om te tellen. Als ik al kan zien aan iemand die zichzelf ongelovig noemt dat hij desondanks god in zich voelt roeren beeld je dan eens in wat God kan zien die je hart kent, die elke intentie kent voor je hem zelf kent, als ik zou geloven dat mensen zoals jij door God naar de hel worden gestuurd had ik me nooit bekeerd. God weet wat wij niet weten. Hij weet beter als jij en ik wie waarlijk gelovig is en op basis daarvan zal hij oordelen. Ik wens je veel succes en dank je om de tijd te nemen om je te informeren en door te vragen.Hallo,
Als christen voel ik me totaal niet beledigt door de Koran en vind ik het mooi om op deze manier nog meer te leren.
Wat ik dus opmerk in de eerste en 2de hoofdstuk is dat Allah in mijn ogen deze Zon is en een profeet gelinkt word aan de stand van onze ‘hemel’.. ik kan hier in helemaal mis zijn maar mijn theorie klinkt wel mooi.
Ik heb op een khatolieke school gezeten en heb ook de communie gedaan.
Het ging mijn niet om het geloof want in God geloofde ik niet, ik geloofde altijd in meer, in iemand die op ons neer kijkt, en een energy die mijn gezicht verwarmt als geen wolken zijn.. achteraf ben ik heel spritueel geworden en bezig van mijn gelofte af te komen(bief is al klaar aleen nog naar de kerk gaan) ik deed de communnie meer om het samen zijn.. maar tegenwoordig in mijn generatie (25jaar) praat niemand meer over gelovig zijn en lachen ze je uit als jje er over begint.. of ze roepen dingen waar ze niks van af weten.
Ik kan nu al zeggen dat de bijbel een hels woord is en totaal niks gemeen heeft met de Koran.
Soms voel ik mij een herboren iemand. En ik heb de hele wereld al gezien als ik in naar mijn ziel kijk.
Tegenwoordig praat ik over bewust worden.
Ik bid elke dag tot Allah, maar doe ik daar wel goed aan als ik mijn naam heb getekend in het boek van de duivel?
We gaan het zien en dit is zeker een dikke plus punt!!
Het lot bepaald ja
Maar nogmaals, Allah bepaalt uiteindelijk wat er gebeuren zal in het leven hierna. En Hij is de Meest Rechtvaardige. Moge Allah u leiden.
Hallo
Vraagje ik lees de koran.
Maar plots vertaald de app niets meer en kan ik niet verder lezen. Wat ik zeer vervelend vind want het is het eerste wat ik doe als ik opsta om rust te hebben.
Kan u me zeggen wat ik er voor moet doen om dit terug goed te krijgen.
Al vast bedank inshallah
Salaam Alaikoem,
Zie je de vertaling niet? We hebben alle browsers (mobiel en desktop) gecheckt en herkennen dat probleem niet. Kan je een screenshot naar info@koran.nl sturen en aangeven welke browser (Samsung, Safari, Chrome, etc.) je gebruikt?
Jazak(ie) Allahu Khairan
Waarlijk, voor degenen die ongelovig zijn maakt het geen verschil of jij ze al dan niet waarschuwt: ze zullen toch niet geloven.
echt heel erg goed
echt leuk en leerzaam
ja je hebt gelijk.
Selam,
Soera 2, Vers 6. Kan iemand mij dit uitleggen?
Wordt hier duidelijk gemaakt dat het totaal geen zin heeft een ongelovige, dus een Atheïst kennis over te dragen van een godsdienst of helpen mogelijk te bekeren tot een godsdienst en te geloven in een god?
Dus stel: Jij bent een man (moslim) en jij hebt een vrouw (atheïst) die beweert dat er geen god bestaat, dus een atheïst is. Heeft het dus geen zin om jouw vrouw informatie te geven van jouw godsdienst die mogelijk zal leiden tot het geloven in god en mogelijk bekeren tot een godsdienst.
Selam,
Ahmet
Niet dat het geen zin heeft, want de stelregel is dat je moet uitnodigen naar de Islam, je doet kennis op, en je handelt ernaar, en als je kennis hebt, dan nodig je uit naar de Islam.
Echter, als jij 100 keer duidelijk bent, de waarheid is inmiddels duidelijk geworden, als ze dan niet luisteren, terwijl ze weten dat Allah bestaat en het Paradijs en de hel ook, je moet dan niet stoppen met da’wah, maar hun laat je meer met rust, om later weer terug te komen.
Echter een ongelovige is niet perse een atheïst, het zijn ook anderen.
En verder is het ook niet eens toegestaan om met een atheïst te trouwen, je mag buiten een moslim met een jood of christen trouwen(wat ook voorwaarden heeft!), maar buiten hun geen.
Mijn buurvrouw spot met het geloof, ze probeert gelovigen te verlokken om naar het brede pad vol goddeloosheid te gaan. Naaktzwemmen, naaktlopen, mensen kapotmaken en misbruiken. Ze is heel slecht. Misbruikt haar zoon die ze in een inrichting heeft getreiterd. Zijn vader was een Pakistaanse moslim en ze heeft hem nooit wat over zijn vader verteld. De jongen zijn leven was een hel. Is een hel.
Een verborgen narcist is de buurvrouw ook nog.
Ik probeer haar te vertellen over de Almachtige, dat het niet goed is wat zij doet maar ze draait alles wat je zegt om. Zodat jij dan de schuld van alles hebt. Ze ontkent dat de Almachtige bestaat. Bespot je ermee, probeert je te ‘bekeren’ om van je geloof af te raken. Er is geen redden aan. Dus hou ik mijn mond nu en laat haar dom zijn.
Eerlijk gezegd denk ik dat het niet goed is om met ongelovigen om te gaan. En al helemaal niet om ermee te trouwen.
ٱلۡمَلَكَيۡنِ بِبَابِلَ هَٰرُوتَ وَمَٰرُوتَۚ Haaroet en Maaroet waren koningen geen Engelen
Nee Laat maar Haaroet en Maaroet waren volgensmij engelen
Surah al-Fatiḥah wordt onmiddellijk gevolgd door een verklaring dat de Koran een leidraad is voor degenen die zich bewust zijn van Allah. De openingsverzen van Surah al-Baqarah verduidelijken dat de Koran hier is om ons te leiden, maar we kunnen alleen toegang krijgen tot die leiding als we oprecht zijn in het streven naar gerechtigheid. De rest van de soera bouwt voort op dit thema door verschillende onderwerpen te bespreken die verband houden met het thema Leiding.
De openingspassages van Surah al-Baqarah beschrijven de drie manieren waarop mensen reageren op de leiding van de Koran. De rechtvaardigen geloven erin, omarmen het en streven ernaar het te volgen. De ongelovigen verwerpen het en keren zich ervan af. De derde groep, de hypocrieten, krijgt de meeste aandacht, aangezien dit een subtiel gevaarlijk pad is waarvan mensen zich zelden realiseren dat ze zich bevinden. De huichelaars omarmen uiterlijk de leiding van de Koran, maar verwerpen deze intern. Ze zijn oppervlakkig moslim, maar hun houding ten opzichte van de openbaring ligt dichter bij die van de ongelovigen. Deze passage roept ons op om zelfreflectie te doen en ervoor te zorgen dat we geen van de eigenschappen van de hypocrieten hebben.
Of we de leiding van de Koran omarmen of niet, hangt af van onze houding en intentie er tegenover. Mensen die de Koran benaderen met een antagonistische instelling, zullen deze eerder afwijzen. Degenen die oprecht de waarheid zoeken, zullen die eerder volgen; daarom is het “Leiding voor de godsbewusten”.
De verschillende verhalen in Surah al-Baqarah laten ons de verschillende reacties op Allah’s leiding zien. Mensen zullen van nature uitglijden, maar hoe we reageren op onze eigen fouten, geeft onze algemene houding ten opzichte van Allah aan. Het verhaal van Adam AS in Surah al-Baqarah herinnert ons eraan dat de beste mensen ook fouten maken, maar in nederigheid erkennen ze hun fouten en hebben ze berouw. Dit is het pad van de Leiding.
Vergelijk dit met de verhalen van Iblis en Farao. Beiden verwierpen de waarheid, hoewel ze die erkenden, vanwege hun blinde arrogantie. Hun arrogantie blokkeerde hen van het pad van begeleiding en leidde hen naar het Hellevuur. Dit is een sterke waarschuwing tegen de slechte eigenschap van arrogantie en de gevolgen ervan voor het hart. Hierover zei Sufyan Ibn ʿUyaynah: “Adam zondigde uit verlangen, Satan zondigde uit trots. Voor degene die zondigt uit verlangen, zal het gemakkelijker zijn om berouw te tonen en terug te keren van de zonde dan degene die zondigt uit arrogantie. ”
Een ander verhaal dat in Surah al-Baqarah wordt genoemd, is het verhaal van Sulayman AS. In deze soera verklaart Allah dat Sulayman AS niet ongelovig was; het waren eerder de duivels die niet geloofden. Sulayman AS was gezegend met alle wereldse voorrechten, maar hij stond niet toe dat een van deze zegeningen hem afleidde van het doel van het leven. Sulayman as is het bewijs dat zelfs mensen die alles in deze wereld hebben, nog steeds de test van het leven kunnen doorstaan als ze oprecht zijn.
Het laatste verhaal in deze juz gaat over profeet Ibrahim AS. Ibrahim AS werd geleid en wilde geleiding voor zijn nakomelingen. Allah prijst zijn prachtige karakter in deze soera met een speciale nadruk op de duʿa die hij maakte voor zijn nakomelingen. Ibrahim as wenste mensen van zijn nakomelingen die zouden doorgaan met het oproepen tot Allah’s leiding. Allah beantwoordde zijn duʿa via zijn nakomelingen Ismaʿīl, Isḥaq, en hun nakomelingen waaronder Musa as, ʿIsa,as Mohammed vzmh, enz.
De soera eindigt met een herinnering dat we in al deze profeten geloven en alles bevestigen wat aan elk van hen is geopenbaard. Onze ummah wordt de evenwichtige natie genoemd die voor elke andere natie zal getuigen, terwijl onze profeet een getuige over ons is. De volgende juz begint met het veranderen van de qiblah, wat de overgang van openbaring betekent van de Israëlische afstammelingen van Ibrahim AS naar zijn Ismaëlitische afstammelingen.
Omdat Surah al-Baqarah de langste soera in de Koran is, gaat het thema verder in de tweede en derde juz waarin leiding en misleiding ook weer terugkomen .
Allah is groot
mmaaaaaaaaashallaah ik vind de quran prachtiger dan prachtig
Wat een prachtige vertaling.
Allah heeft gezegd in de koran dat je iedereen gelijk moet behandelen
Ik vind deze app echt geweldig en ik heb daarom geen moeite met oefenen, Alhamdoellilah!! Groetjes van Riham.😋♡♡
ik ben een kind maar, ik vind dit nu al super mooi
ik ben nog 9 en ken al 20 hisab.
Amana Rasoel is de stuk die je altijd echt altijfd beschermt in de nacht. Ik ben blij dat ik überhaupt een Moslima ben (meisje). Doei, Groetjes van Riham. 😊😊😋♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
Geachte heer Pieter,
Wat mooi dat u de moeite neemt om als niet moslim deze Surat te lezen. Wij kunnen (en mogen) niet oordelen over wie de genade van Allah zal ontvangen. Wij mogen ook niets verkeerds denken over u of u veroordelen. De Koran is gegeven aan iedereen op de wereld. Direct aan het begin van de Surat zegt Allah dat dit boek velen tot leiding zal zijn (gelovig en ongelovig) en velen zal misleiden omdat ze met de verkeerde houding het boek openslaan (gelovig en ongelovig). Dus wat we uit de Koran halen heeft te maken met onze eigen inzet, de bereidheid om te reflecteren en het Boek (diepgaander) te bestuderen.
Mocht u de Engelse taal machtig zijn dan kan ik u twee uitstekende tips geven: https://www.youtube.com/watch?v=ifllgTA2pmY – In deze lezing vertelt Jeffrey Lang, wiskundige en voormalige atheïst over zijn bekering. Een aanrader!
En als u deze Surat nog verder wilt bestuderen raad ik u deze serie aan. http://livestream.com/bayyinahtv in deze serie gaat er werkelijk een hele nieuwe wereld open (er wordt van deze serie overigens ook Inshaa Allah een samenvatting gemaakt in het Nederlands).
Verder kunt u altijd overwegen om een keer met iemand mee te gaan naar de moskee als u meer informatie wilt.
Allah is de Schepper van alles, ook alle mensen. Dat geloven wij als moslims. Allah heeft vele mensen gezegend met het vermogen om liefdevol te zijn, compassie te hebben voor de medemens en zorgzaam te zijn voor de wereld. Zowel gelovigen als niet gelovigen. Het enige verschil tussen een gelovige en niet gelovige is dat een gelovige (als het goed is), het goede doet omwille van Allah en daarmee hoopt dat Allah hem in het leven hierna een mooie plek zal schenken in het paradijs. Zij sparen als het ware de beloningen op voor het leven hierna. Een niet gelovige krijgt vaak al hier de beloning zoals erkenning, status, roem, etc.Beste Pieter,
Verdraagzaamheid is een goede karaktereigenschap en in de koran worden de gelovigen erop gewezen te allen tijde verdraagzaam te zijn en de medemens goed te behandelen ongeacht geloof, ras of geslacht. Je geeft aan dat je dit doet door tijd te investeren in het bij elkaar brengen van mensen. Ik denk dat dit door ieder weldenkend mens dient te worden gewaardeerd en wil je ten eerste aansporen om hier vooral mee door te gaan aangezien we dit soort mensen nodig hebben om onze maatschappij te behoeden voor onheil. Ten tweede wil ik mijn complimenten uitspreken voor de tijd die je hebt genomen om deze soera helemaal uit te lezen. Het is de langste soera van de koran en het zijn niet de minste onderwerpen die de revue passeren. In deze soera wordt inderdaad gesproken over mensen die niet in de koran geloven en wat hen te wachten staat in het eeuwige leven. Geen enkel mens heeft echter het recht om een ander individu te veroordelen, omdat wij mensen niet over alle kennis beschikken. Allah is de alwetende en alleen Hij kan en zal oordelen. De conclusie dat het niet goed zal komen tussen de moslims en niet-moslims vind ik dan ook misplaatst en heb zelf de ijdele hoop dat we met elkaar de hier geldende spelregels alom blijven respecteren opdat we in harmonie met elkaar kunnen blijven leven. De bagage die we naar het volgende leven zullen meenemen bestaat alleen uit de goede en slechte daden die we in dit leven hebben verricht. Op de dag des oordeels zullen deze daden tegen elkaar worden afgewogen en Allah zal beslissen hoe het verloop invulling zal worden gegeven.ste Pieter,
Allereerst wil ik je bedanken voor je werk als bruggenbouwer. Ik ben zelf een Belgische die jaren bruggen gebouwd heeft voor ik me bekeerde. Ik begrijp hoe deze tekst soms moet overkomen. Ik weet niet of je jezelf als atheist of andersgelovig (christelijk, joods) beschouwd. Als je jezelf beschouwd als christen of jood moet je ook gelezen hebben dat Ibrahiem (Abraham) en isa (jezus) al ware gelovigen waren. Je hebt dan ook gelezen dat joden en christenen niets te vrezen hebben indien zij vasthouden aan de originele boodschap van God. Namelijk dat god 1 is. Mensen die dit geloven hebben dus volgens deze soera niets te vrezen. Als er over ongelovigen gesproken wordt gaat dat over veel goden aanbidders of mensen die ronduit het bestaan van god ontkennen. Ik ken persoonlijk heel veel mensen die zichzelf ongelovig noemen maar volgens mij diep gelovig zijn. Ik geloof dit over hen omdat ik kijk naar hun daden en niet hun woorden. Mensen die zich uit eigen beweging houden aan vrijgevigheid, naastenliefde en uit eigen beweging weghouden van wreedheid en onrechtvaardigheid hebben volgens mij een gevoelsmatige band met god die niet gebaseerd is op wat ze in een boek gelezen hebben maar op oeroude instincten en gevoelens die hen desondanks in contact stellen met god. Hoe vaak heb ik al een atheist zich met het hoofd naar de hemel zien wenden en god aanroepen. Te vaak om te tellen. Als ik al kan zien aan iemand die zichzelf ongelovig noemt dat hij desondanks god in zich voelt roeren beeld je dan eens in wat God kan zien die je hart kent, die elke intentie kent voor je hem zelf kent, als ik zou geloven dat mensen zoals jij door God naar de hel worden gestuurd had ik me nooit bekeerd. God weet wat wij niet weten. Hij weet beter als jij en ik wie waarlijk gelovig is en op basis daarvan zal hij oordelen. Ik wens je veel succes en dank je om de tijd te nemen om je te informeren en door te vragen.Hallo,
Als christen voel ik me totaal niet beledigt door de Koran en vind ik het mooi om op deze manier nog meer te leren.
Wat ik dus opmerk in de eerste en 2de hoofdstuk is dat Allah in mijn ogen deze Zon is en een profeet gelinkt word aan de stand van onze ‘hemel’.. ik kan hier in helemaal mis zijn maar mijn theorie klinkt wel mooi.
Ik heb op een khatolieke school gezeten en heb ook de communie gedaan.
Het ging mijn niet om het geloof want in God geloofde ik niet, ik geloofde altijd in meer, in iemand die op ons neer kijkt, en een energy die mijn gezicht verwarmt als geen wolken zijn.. achteraf ben ik heel spritueel geworden en bezig van mijn gelofte af te komen(bief is al klaar aleen nog naar de kerk gaan) ik deed de communnie meer om het samen zijn.. maar tegenwoordig in mijn generatie (25jaar) praat niemand meer over gelovig zijn en lachen ze je uit als jje er over begint.. of ze roepen dingen waar ze niks van af weten.
Ik kan nu al zeggen dat de bijbel een hels woord is en totaal niks gemeen heeft met de Koran.
Soms voel ik mij een herboren iemand. En ik heb de hele wereld al gezien als ik in naar mijn ziel kijk.
Tegenwoordig praat ik over bewust worden.
Ik bid elke dag tot Allah, maar doe ik daar wel goed aan als ik mijn naam heb getekend in het boek van de duivel?
We gaan het zien en dit is zeker een dikke plus punt!!
Het lot bepaald ja
Maar nogmaals, Allah bepaalt uiteindelijk wat er gebeuren zal in het leven hierna. En Hij is de Meest Rechtvaardige. Moge Allah u leiden.
Jij kan lang schrijven masshallah
Wie bedoelt Allah swt eigenlijk met ‘de kinderen van Israel’?
Zou ik ook willen weten
Ik was Christen en door mijn vrouw te leren kennen bekeerd tot de Islam. In zowel het Christendom als Islam spreekt mrn van het volk van Israël of kinderen van Israël. Dit heeft niets met het huidige Israël te maken maar met het volk die ook tot 1 God baden nl Jahweh. Ze hadden ook dezelfde aartsvaderen als Mozes Ibrahim ( Abraham )
Israël is een van de (bij)namen van Jacob, een van de aartsvaders van de Joden. Er wordt dus mee bedoeld: kinderen die afstammen van Jacob, die 12 zonen had.
Ik ben nu klaar met de quran door deze app bedankt en ramadan mubarak eid mubarak al vast🥰🥰😇😇😍😍🤩🤩😘😘❤💖💗💓💞💕💟❣❤🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍🤲🤲🤲🏽🤲🏽🤲🏽🤲🏽🤲🏽🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏼🤲🏾🤲🏿🧁🍫🧁🍰🎆.
Takabal Allah
Takabala Allah miena wminkom saleeh A3mall w Ramadan mobarak 🤲🤲🥰
Alhamdoelilah wat Allah ons allemaal geeft.wees dankbaar bid 5keer per dag.gedraag je netjes dan komt het allemaal goed Inschallah.
ik vind het geweldig
Peste Pieter
Als jij is geen moslim bent is dat wel een probleem. maar van jou verhaal zie ik dat jij een goed man bent. dus als je moslim wil worden dan mag dat. en dan ben je nog een beter man. en Allah heeft de koran voor iedereen gemaakt.
Deze koran is heel leerzaam om koran te lezen ik hoop dat we allemaal naar de paradijs gaan inchalah zo wel voor de die ongelovig zijn kunnen ze tig een beperkte moslim zijn
Groetjes Hamza
HET IS EEHT EEN PRACHTIGE APP
maar spijtig is er geen warsh
kunnen jullie geen misschien geen versie maar van warsh
aslamoe alikoem beste broeders en zusters ik heb een bericht aan jullie weet in je hoofd dat een letter die je op noemt inde koran al 10 hasants waard zijn laat staan een sorat leer de koran dus helemaal uit je hoofd .
baslama groetjes chaima:)
Mag een moslim man trouwen met een niet moslim maar wel een christen of een jood is dus dat ze gelooft in 1 god?
assalamoe alaikoem
Assalamoe alaikum moslims en moslima’s (en ook de nietgelovige) mogen Allah jullie allemaal in deze periode lijden en helpen en jullie allemaal jannah (het paradijs) schenken -Layla
a min
ik moet op school al baqara kennen 285 en dan 286
Leer maar goed😉😉
Ababil of elfurkan
el furkan ik zit daarop
Ik zit op El furkan als het klopt een school
Asalam alaikom wij zijn de stichting amal rijwijk wij geven ook in onze moskee mashallah les alleen hebben wij een vraagje hoe doen jullie een chat en een site dat willen wij ook ik hoop dat jullie dat goedkeuren alvast bedankt! Groeten stichting amal rijwijk😀
heel fijn dit
Dat klopt
klopt
Allahuma Bareek
mijn favoriete reciteur
Maher Al Muaiqly
salam alaykum
ik vind het heel mooi dat hij heel veel tijd besteed aan 1 vers
Ik ben een muslim en ik hou van de admin als deze app niet bestond dan moeste wij
Dat uit onze.Hooft kennen dit is zoooo een goeie app😃❤👏we houen van you admin dag.
👍❤️
masallah
heel mooi
prachtig
prachtig masallah
Ik ben heel blij met deze app! Ik gebruik hem elke dag voor mijn gebedstijden, voor koran te luisteren en te lezen enz. Spijtig dat ondanks dat ik aangemeld én ingelogd ben, de Adhan niet vanzelf afspeeld. Ik moet telkens op “profiel aanmaken” drukken en vervolgens ook even drukken op mijn opgegeven profiel en klaar. Best vervelend. Maar ik raad Koran.nl aan iedereen aan! Ik zou niet zonder meer kunnen. Jazzakoum Allah Khairan.
Ohh maar duss u moet heletijd kliken om naar de andere aya te gaan ik weet het wel. Als u wilt kan ik het uitleggen.Sorry als je dat niet bedoelt ik ben geen pro in nederlands…
Allahoemma barek voor dit initiatief. Moge Allah jullie rijkelijk belonen.
Nog een wel een vraagje. Is het mogelijk om de kleur vs ayaat in de toekomst tajweed kleurtjes te geven zoals in de tajweed moeshaf staat met eronder de regels erbij?
Baraka Allahoe fiekoem
Hi iedereen. Ik ben geen moslim maar ik wil uiteindelijk wel bekeren. De reden waarom ik niet op dit moment zou kunnen bekeren is omdat mijn moeder mij niet zou accepteren. Ik wilde vragen of jullie tips hebben hoe ik het beste alles over islam zou kunnen leren. Ik lees de koran, kijk filmpjes erover, probeer te bidden (ik vind dit wel moeilijk want ik probeer de verschillende gebeden in het Arabisch te leren) en vraag aan moslims die ik ken vragen als ik die heb. Maar ik heb nogsteeds het gevoel alsof ik meer zou moeten doen. Ook heb ik nog een vraag. Als ik een sin (onbewust) doe dan voel ik me echt schuldig, ookal weet ik wel dat als ik echt bekeer dat alles me vergeven wordt. Is er iemand die misschien weet hoe ik hiermee om zou moeten gaan? Alvast heel erg bedankt :).
Beste Luana,
Ik ben niet gelovig. Wat is je kan adviseren is: sta open voor iedereen, je kan van ieder mens en dier iets leren. Respecteer en laat iedereen in zijn/haar waarde, sluit niemand buiten. Probeer objectief te zijn. Luister naar je hart en volg niet blindelings anderen. Niemand die je ontmoet is alwetend.
Het is eenvoudig, doe een ander geen kwaad. Het maakt niet uit of je je bekeert tot een geloof: wel of niet geloven is geen garantie voor het goede. Er zijn zowel goede en slechte mensen onder gelovigen als ongelovigen. Er zijn natuurlijk verschillen maar op meer vlakken zijn alle religies hetzelfde: liefde. Luana, je weet het wel wanneer je goed doet en wanneer je een fout maakt. Vergeef anderen maar vergeef ook jezelf.
PS Ik heb deze soera 2 in z’n volledigheid gelezen en ondertussen geluisterd naar de prachtige stem van de reciteur Al Afasy . Ik lees er weldegelijk veel naastenliefde in. Ik zou het iedereen adviseren.
Luana, Ik zit nu op het zelfde punt als jouw. Christelijke familie die mij nooit als moslim zou accepteren, nogsteeds ga ik vanavond bekeren. Als jij gelooft dat Allah de enige god is moet je er vol voor gaan. Ik begrijp ook niet alles maar dat is normaal. Er zijn overal broeders en zusters die jouw gaan helpen om meer te begrijpen, als je niet wilt dat je familie het weet hoeft dat niet. Stel het niet uit, ik dacht ook later, later maar jij weet niet of jij de kans krijgt later. Dag des oordeels kunnen wij niet bepalen.
Dit Is De Beste Koran Website.
dit is de beste koran site ooit 5 Steren
Moge allah , jullie allemaal het paradijs toeschenken voor wie goed doet komt goed ❤️
deze ap is goed ik kan er goed van leren ik heb nu al 3surah in twee weken geleerd
Ik kan heel de koran bijna ik ben 16 jaar
masha allah, goed bezig
mashaalaah inshaalah ga je het helemaal leren inshaalah!…
beste koran website ooit 5 sterren
Ik ook ik ben 10 jaar.
HALLO IK BEN ASIA IK BEN NIEUW
Salaam, hoeveel soera is een Hizb?
beste pieter de nederlanders zijn geen strijders maar bangerikken ze doen stoer en doen alsof ze de baas zijn dat snappen we allemaal maar het gaat niet om hun maar het gaat om jouw je moet niet bemoeien en andere mensen helpen
salam iedereen alstublieft aboneer op mijn kanaal de naam is (Junayd09)
mensen van 2024 ramadan mubarak